Mag belasting betalen door in de gevangenis te zitten?

In b.v. de volgende situatie:
Je moet belasting te betalen, net als iedereen, echter je bent werkeloos geworden en dus vrije tijd over. Zou je nu, met behoud van bezittingen en spaargeld, de belasting kunnen "afbetalen" door in de gevangenis te zitten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoop het niet want jij bent in de gevangenis een heel stuk duurder dan als je thuis werkloos zit te wezen.
ronron1212
10 jaar geleden
De ww stopt dan ook als dat zou kunnen belasting betalen in de cel maar dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het kan maakt het niet uit voor de ww, gevangenissen zijn tegenwoordig 3 sterren hotels.
Wat er gebeurd met jou bezittingen..daar kun je je beter druk om maken haha
ronron1212
10 jaar geleden
De ww uitkering stopt op het moment dat je in de cel komt.

Antwoorden (3)

Neen.

Indien men voor belastingschulden de gevangenis in gaat is dat een gijzeling, deze mag een bepaald aantal dagen duren maar dient na de gijzeling als nog voldaan te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt het dan over een belastingschuld, opgelopen voor je werkloos werd. In de gevangenis ben jij een stuk duurder voor de overheid dan als je werkloos thuiszit dus nee dat is niet mogelijk. Dat kun je ook lezen bij deze, iets anders gestelde vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/gevangenis-belastingschuld.141689
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dit is een wijdverspreid misverstand.
Een openstaande boete of schuld kunnen nimmer voldaan worden door een gevangenisstraf.
Na dat u "uw tijd" heeft uitgezeten dient u gewoon de boete of schuld alsnog te betalen.

Dit zijn één van de meest dubieuze gevangenisstraffen die er zijn, immers door betrokkene in hechtenis te nemen kan deze dus geen arbeid verrichten en zo dus geen inkomsten genereren om aan de opgelegde betalingsverplichting te voldoen.
Daarnaast kost dit uiteindelijk meer dan dat het oplevert, immers de detentie kost het de overheid ook geld.