Wat is het voordeel als je meer gaat verdienen maar netto blijf je evenveel krijgen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Vanwege een hoger salaris gaat er meer belasting vanaf waardoor ik netto hetzelfde over houd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me heel erg sterk, weet je dit zeker?
paulus811
10 jaar geleden
Het kan niet. Een hoger bruto salaris geeft automatisch een hoger netto salaris.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch kan dat niet, er moet een andere reden zijn Kitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat jij beschrijft is vanuit de belastingbepalingen niet te verklaren. Zet het brutobedrag en iedere soort inhouding die daarop in mindering worden gebracht - voor en na de salarisverhoging- naast elkaar en kijk dan waar er iets uitzonderlijks gebeurt.
Vraag dat dan na bij de salarisadministratie of laat het narekenen door de vakbond.
Ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan het niet als vraagsteller nét onder de grens verdiende, zodat ze nog net in de 37% schaal viel en nu er net boven?
Wel toevallig, maar dit zou het toch kunnen verklaren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee janlast want stel dat je opeens 100 euro meer verdiend dan die grens dan ga je 42% belasting betalen over die 100 euro maar de rest blijft gelijk. Globaal houd je dan dus met 100 euro bruto meer dan 58 euro netto meer over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pelle heeft gelijk. De hogere schijf geldt alleen voor het bedrag dat in die hogere schrijf zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tussen bruto en netto zit meer dan belasting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar nooit zo veel dat je er hetzelfde aan over houdt of zelfs minder zodat je daar de belasting de schuld van kan geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om het duidelijker te maken. Tussen het bruto en het netto salaris zit meer dan alleen belasting. Bij voorbeeld pensioenpremie. De toetreding tot een pensioenregeling en de inhouding van pensioenpremie begint dan bij het bereiken van een bepaalde leeftijd.

Antwoorden (2)

Het heeft verschillende voordelen op de langere termijn. Bijvoorbeeld:
- Als je in de toekomst salarisverhoging krijgt, is dat waarschijnlijk een percentage van je huidige bruto salaris. Dan ga je er dus meer op vooruit, en waarschijnlijk houd je er dan netto wél meer aan over.
- Als je meedoet aan een pensioenregeling, dan bouw je meer pensioen op.
- Als je eventueel werkloos of arbeidsongeschikt wordt, krijg je een uitkering die is gebaseerd op je laatstverdiende bruto salaris. Hoe hoger dat salaris, hoe hoger de uitkering.
- Als je gaat solliciteren, noem je meestal je laatste salaris, en vraag je daar iets bovenop. Je maakt een betere indruk als ze zien dat je goed verdiend hebt (en dus gewaardeerd werd).
- Je vakantiegeld bedraagt een percentage van je bruto loon. Heb je al berekend of je daar misschien wel meer aan overhoudt?
- Hetzelfde geldt voor overwerk- en eventuele onregelmatigheidstoeslagen.

Op de langere termijn heb je er dus wel voordeel van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Belastinggeld en sociale premies zijn geen weggegooid geld. Het parlement waakt ervoor dat het gespendeerde geld zoveel mogelijk de wensen van het volk dient. Zelfs de belastingschalen staan open voor discussie en worden bepaald door de mensen zelf. Daar zit wel wat onevenredigheid in, omdat mensen die weinig belasting betalen net zoveel stemrecht hebben als mensen die veel betalen. Door toeval ga je er nu misschien netto niet op vooruit, maar dat zou kunnen worden gecompenseerd doordat de volgende loonsverhoging geen evenredige belastingstijging inhoudt. Het systeem met schalen vind ik eerlijk gezegd wat verouderd omdat het in de tijd van computers eenvoudig is om een niet getrapt systeem te maken.