Bijbetalen na belastingaangifte normaal?

Ik verdien al jaren ongeveer het zelfde! Er zijn een paar tientjes bijgekomen aan cao verhogingen, maar verder niet! Ik heb maar 1 baan en in eerdere jaren hoefde ik nooit veel terug te geven!
Nu moet ik opeens 500 terugbetalen!
Is dat normaal of heeft de boekhouder/werkgever wat fout gedaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

Het kan diverse oorzaken hebben. Op 1 januari 2012 zijn de inkomstenbelasting en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet op een aantal punten veranderd. Dit kan gevolgen hebben voor de belasting die u terugkrijgt of moet betalen. (zie de link voor alle veranderingen)
Bijvoorbeeld de belastingtarieven zijn veranderd en je loon is net iets hoger, dan kun je belast worden in een hogere schijf/tarief.
Je kunt de ingevulde bedragen nog eens vergelijken met belastingjaar 2011. Dan zie je waar de verschillen precies zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
De eerste twee mogelijkheden die u noemt kunnen bij ongewijzigde situatie niet de oorzaak zijn van dit grote verschil. De laatste tip is zinvol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook dat door de verhoging de vraagsteller zich nét bevind in een andere belastingschijf waardoor hij teveel belasting heeft overgehouden (te weinig ingehouden).
U vraagt van de 'kenners' een antwoord zonder enig gegeven te verstrekken.
Dat lijkt aardig op de waarzegger die de toekomst voorspelt door in de glazen bol te kijken. Er is dus geen antwoord op uw vraag mogelijk. Wel kunnen vragen worden gesteld:

1.Heeft u ipv 1 misschien 2 inkomens gekregen?
2.Is er inkomen uit werk of een uitkering?
3.Is er in uw gezinssituatie iets veranderd? Kinderen / welke leeftijd
4.Heeft u een partner. Zo ja, heeft zij inkomen?
5.Speelt Box 3 een rol (vermogen)
6.Zijn er aftrekposten en zo ja is daar iets in veranderd?
7.Heeft u een bijbaantje gekregen waarover geen belasting is ingehouden?
8.Welke leeftijd heeft u?
9.Heeft u een voorlopige teruggaaf?
10.Vult u altijd zelf uw aangifte in of iemand anders?
11.Is de algemene heffingskorting op het hoogste inkomen toegepast?
12.Is een korting weggevallen?

Dit is een grip uit het aantal mogelijkheden waardoor er verschil in te betalen belasting kan ontstaan.

Toegevoegd na 37 seconden:
grip = greep

Toegevoegd na 11 minuten:
U heeft maar 1 inkomstenbron. De vragen 1. 7,11 kunnen dus weggelaten worden.
fisbel
11 jaar geleden
Bijbetalen nadat u aangifte hebt gedaan is heel gebruikelijk. Daar is de aangifte ook voor bedoeld. Hoewel u er ook een eventuele teruggaaf wegens teveel betaalde belasting mee kan realiseren. U maakt zoals velen de fout om de schuld niet bij u zelf te zoeken. U hebt aangifte gedaan, niet uw boekhouder, althans u blijft en bent verantwoordelijk voor de juistheid van de aangifte. Overigens hangt u een onsamenhangend verhaal op.

Toegevoegd na 22 minuten:
Zou het dan niet handig zijn om uit te leggen hoe de aangifte van de afgelopen jaren er uitzien? Of hebt u geen afschriften bewaard. Geef anders een kopie te zien van de aanslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat meer informatie zou inderdaad handig zijn. Het komt zeker vaker voor dat er terugbetaald moet worden aan de belastingdienst. Bijvoorbeeld als uw voorlopig teruggaaf te positief ingeschat is of u meer vermogen in box-3 heeft of bijvoorbeeld minder hypotheekrente heeft betaald.

Daarnaast zijn er elk jaar weer diverse belastingswijzigingen die het verschil kunnen maken.