Je werkgever zet een deel van je loon naar een door jou opgegeven rekening waarvan is aangetoond dat deze voldoet een de eisen die de wet daaraan stelt en mag dan dit bedrag van je bruto loon afboeken. Hierdoor betaal je dus niet eerst belasting over het gespaarde bedrag, maar er zitten dus wel diverse regeltjes aan verbonden zoals maximum en opnamevoorwaarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Informeer bij je werkgever, afdeling personeelszaken. Zij hebben vaak een contract met een bank. Daar kun je een spaarloonrekening openen. Jouw werkgever geeft accoord dat jij die rekening mag openen. Er wordt daarna maandelijks of 1 x per jaar een vooraf door de overheid vastgesteld bedrag ingehouden, belastingvrij (dus geen premies en loonbel. worden daarvan ingehouden) Dit wordt op een zgn. geblokkeerde spaarloonrekening gestort. Na 4 volle spaarjaren komt, als je aan een 5de spaarjaar begint, in januari het eerste jaar vrij op een tegenrekening, meestal lopende rekening. De rente wordt sowieso ieder jaar vrijgeboekt want anders wordt je spaarsaldo te hoog (ivm geen belasting die geheven wordt). Je saldo wordt dus nooit hoger dan 4 volle spaarjaren. Voor erkende doeleinden zoals aankoop groenbeleggingen/studie/aankoop woning/storting premie lijfrente kun je eerder-mits na goedkeuring werkgever- geld vrij laten boeken. Informeer eens bij je bank!!! succes
O ja, misschien kun je ook kiezen voor een levensloopspaarregeling. Mag je ook openen, naast een spaarloonrekening. Echter je kunt maar op 1 rekening storten, per jaar aan te geven waarop je geld wilt storten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Per jaar mag je max. 613 euro via je werkgever sparen op een geblokkeerde rekening. Werkgever betaalt hierover 25 % asl eindheffing. Je kunt het bedrag laten inhouden per maand, via je vakantiegeld, op het einde van het jaar etc. Na 4 jaar heb je het geld belastingvrij of tussentijds alleen voor aankoop effecten, eigen woning etc., dwz specifieke doelen in de wet LB vastgelegd. De rente tussentijds is vrij op te nemen. je mag bij de spaarloonregeling niet deelnemen aan de levensloopregeling