Mijn inkomen is niet belastbaar, hoe zit het nu met giften?

Ik ben student en daardoor is mijn inkomen uit werk volgens mij niet belastbaar. (Ik krijg loonheffingskorting). Giften zijn aftrekbaar van je belastbaar inkomen maar dat heb ik dus volgens mij niet. Krijg ik nu geld van mijn giften terug of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
fisbel
11 jaar geleden
De eerste zin is fout geformuleerd. Want als u student bent met een inkomen van pakweg € 10.000 mét loonheffingskorting heeft u wel degelijk een belastbaar inkomen. Inclusief te betalen belasting. Als u student bent met een inkomen van € 5000 mét loonheffingskorting is uw inkomen eveneens belastbaar, maar de uitkomst is € 0 belasting.

Antwoorden (3)

Als je geen inkomsten hebt dus geen aangifte hoeft te doen kun je ook niets aftrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan hele verhalen hierover houden. (zie hierboven)
Maar als uw inkomen minder is dan ruim € 6000 is er door de heffingskortingen geen belasting verschuldigd.

En dan kan je € 1000, €1000 of € 10.000 giftenaftrek hebben, de te betalen belasting is en blijft € 0. Een eventueel negatief resultaat schuift ook niet door naar een volgend jaar zoals bij de persoonsgebonden aftrek. En er is geen belastingteruggave mogelijk zoals bij de TSZ-regeling bij aftrek specifieke zorgkosten.

M.a.w.: de aftrekpost giften kan bij een inkomen van minder dan ruim € 6000 niet worden verzilverd.

Toegevoegd na 15 minuten:
persoonsgebonden aftrek in het antwoord hierboven moet zijn: aftrek specifieke zorgkosten.
fisbel
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Als een bedrijf verlies maakt waardoor ook geen belasting hoeft te worden betaald, kan dit verlies onder zekere voorwaarden worden gecompenseerd met winsten in komende jaren zodat men minder belasting betaalt dan men zonder die mogelijkheid zou hebben gehad. Maar als een particulier geen belastng verschuldigd is door een te laag belastbaar inkomen maar wel giften had boven de drempel (vraag even niet waarvandaan die gulle giften dan kwamen), dan zijn die giften vanuit fiscaal oogpunt 'nutteloos' want hij kan het 'verlies' een volgend jaar niet 'gebruiken' om zijn belastbaar inkomen naar beneden te brengen. Wordt hier niet met verschillende maten gemeten?
fisbel
11 jaar geleden
Ja, eigenlijk wel.
Maar de Belastingdienst (Den Haag) wil eigenlijk helemaal af van aftrekposten zoals levensonderhoud kinderen, giften, specifieke zorgkosten. Deze aftrekposten zijn slecht te controleren en niet in de Vooringevulde aangifte op te nemen. Kosten te veel en kunnen nauwelijks of niet geautomatiseerd worden. Ondernemerschap levert belastingcenten op. Zonder ondernemers zouden er voor de Staat grote problemen ontstaan omdat er te weinig belastingopbrengst is.
Bovenstaande antwoorden zijn wel juist maar niet volledig genoeg.

Want om te beginnen zou er ook een drempel gelden voor aftrek van je giften. Dus stel je hebt € 500,00 gegeven dan nog zou je geen € 500,00 kunnen aftrekken maar boven de voor jouw inkomen geldende drempel. Tenzij je de giften notarieel zou hebben laten vastleggen voor 5 jaar, dan waren ze wel volledig aftrekbaar.

Maar ook al heb je nu geen belastbaar inkomen dan zou je door middel van zogenaamde "middeling" als je de komende 2 jaar wel belastbaar inkomen zou gaan genieten de te betalen belasting uit kunnen laten smeren over die 3 jaar (moeten wel aaneengesloten jaren zijn) zodat mogelijk alsnog teruggave mogelijk zou kunnen zijn.

Eerlijkheidshalve moet ik hierbij wel opmerken dat je dan een goed betaalde baan zou moeten krijgen, want ook hier geldt weer een drempel (van rond de € 545,00) waarboven pas teruggave zal worden gegeven.

Op de site van de belastingdienst kun je alles wat je wilt weten hierover vinden en dikwijl kan de belastingtelefoon 0800-0543 je vragen beantwoorden. Maar helaas worden daar heel veel fouten gemaakt of weten ze het antwoord toch niet altijd juist te geven.
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
De drempel giften - hier € 60 is niet of nauwelijks relevant voor het beantwoorden van de vraag van Helios. De middelingsregeling - daar heeft u wel een punt(je)
Studenten met inkomens van bijvoorbeeld € 6000 / € 20.000 - midden in jaar afgestudeerd en € 40.000 kunnen via de middelingsregeling een teruggave verwachten van € 594 / gebaseerd op de jaren 2011 t/m 2013 Bij gelijke gegevens en een giftenaftrek van € 2000 - inkomen wordt € 4000 - is de teruggave via middeling € 773.
Zie: http://www.berekenhet.nl/modules/werken/middeling-inkomen-box1.html