NOOD, NOOD Correctie op aangiftes , gevolg terug betalen huur/zorgtoeslagen en aangiftes IB's, vorderingen foutief geboekt denk ik???

NOOD, NOOD

Ik heb over 2006/2007/2008 en 2009 mijn aangiftes moeten corrigeren, gevolg terug betalen huur/zorgtoeslagen en aangiftes IBs/
Terwijl ik toen aanvraag kwijtschelding en uitstel van betaling aangevraagd (geld niet voor toeslagen) , nu is de belastingdienst zomaar héél toevallig 1 ding/papier in mijn dossier daar niet te vinden , jaja, betreft aanvraag kwijtschelding voor deze bovenstaande jaren.

Nu heeft afdeling vorderingen eerst de definitieve aangiftes IBs 2006/2007/2008 en 2009 van mijn tegoeden die ik zou ontvangen over 2010 en 2011 daarmee verrekend en weg geboekt en vervolgens daarna pas de huur/zorg toeslagen. Kreeg een te betalen eindbedrag van 80,00euro huurtoeslag te betalen.

Vraag:
Ik heb van iemand van de belasting (toeslagen) vernomen dat ze EERST de toeslagen moeten weg boeken en DAARNA pas de aangiftes IBs (waar ik die kwijtschelding voor had aangevraagd maar die was nu ook zo maar niet meer van toepassing, toeslagen moet je altijd terug betalen)

Weet iemand hier wat over.
Als dat zo is dan had ik nl. nog van hun 4000,00 euro tegoed.

Graag z.s.m. advies

ps. Ik melde ook toen ik het hoorde door de telefoon dat ze het hadden weg geboekt: "dan boeken jullie het maar fijn terug".

Hoop dus dat dit klopt en desnoods in de wet staat beschreven dan kan ik ze om de oren daarmee sl..n.

Vast mijn dank,
Anna

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak een afspraak bij het belastingkantoor en ga daar je verhaal vertellen, ze zijn bij de belastingdienst best bereid je te helpen en de dingen uit te zoeken, zorg wel dat je rustig dat gesprek aangaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
crea..
Ik ben al geruime tijd in contact met het betreffende belastingkantoor, met het hoofd afdeling vorderingen.
Met vervolgens eens klacht te hebben gestuurd naar Belastingdienst hierover gedane zaken hierin. Met als uitkomst , daarbij meldend dat deze klacht werd behandeld door een medewerker in dienst van de belastingdienst, wat naar mijn mening eerlijker was geweest als dit een onafhankelijk persoon zou zijn geweest. eigenlijk geen uitkomst gewoon, daar het hoofd van afdeling vorderingen gewoon doet wat hij zelf wil en mij hierin op geen enkel gebied tegemoet komt. AnywayNL:
Waar kan ik die onafhankelijke belastingadviseur vinden?
Ik vind alleen maar toegewijde aan de belastingdienst adviseurs.

Antwoorden (1)

Ik snap het verhaal niet helemaal, maar ik ga proberen iets meer duidelijkheid te verschaffen.

Beschikkingen van de aanslagen inkomstenbelasting kunnen alleen met tegoeden die op basis van de inkomstenbelasting verrekend worden. Deze mogen NIET verrekend worden met nog te ontvangen toeslagen (deze staan immers niet genoemd in de lijst met mogelijke beslagleggingen in artikel 19 van de Invorderingswet 1990).

Beschikkingen van de toeslagen mogen wel verrekend worden met toegewezen toeslagen (artikel 30 Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen). Daarnaast mag het verrekend worden met nog te ontvangen bedragen van de inkomstenbelasting.

Dat betekent dat strikt genomen dat wat er gebeurd is, juist is:
• De aanslagen van 2006-2009 zijn per beschikking verrekend met de terugbetalingsbeschikkingen 2010 en 2011
• De aanslagen huurtoeslag/zorgtoeslag zijn ook per beschikking verrekend.

Ik snap niet waarom je denkt dat het anders was geweest als de volgorde van deze verrekeningen anders was geweest: of er nou 80 euro aan nog te betalen huurtoeslag overblijft of 80 euro aan nog af te dragen inkomstenbelasting, het blijft een openstaande vordering.

Overigens stelt de Leidraad Invorderingen 2008 (Artikel 79.5) dat de afdeling toeslagen, als deze eerder hadden willen verrekenen, aan jou de keuze zou moeten geven om eerst de vorderingen inkomstenbelasting te laten verrekenen. Nu de situatie dat de afdeling toeslagen toch als tweede kwam, is deze keuze niet aan de orde geweest.

De stelling dat altijd eerst de toeslagen verrekend moeten worden, kan ik niet onderbouwen met de (wet)teksten (het lijkt immers op het tegenovergestelde).