Wat gebeurt er als je je belastingaangifte expres fout invult?

Dan bedoel ik dus expres iets aanpassen in jou voordeel of juist iets weg laten in je eigen voordeel.
Niet dat ik dit zelf van plan ben haha maar ik vraag me dit gewoon af.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27.5K

Antwoorden (3)

De Belastigdienst vertrouwt jou in principe. Dus hoef je in jou voorbeeld minder belasting te betalen bij de voorlopige aangifte. Steekproefsgewijs wordt er een bepaald percentage van de aangiften gecontroleerd. Val je niet onder de steekproef dan heb je dit keer geluk gehad. Val je er wel onder, heb je pech en krijg je een zeer zware boete voor expres verkeerd invullen. Je wordt daarna elk jaar zwaar gecontroleerd. Was je er dit keer doorheen geglipt, dan heb je volgend jaar een probleem. Vul je het dan wel goed in dan zien ze een verschil met vorig jaar en mag je dat gaan uitleggen.. Vul je het volgend jaar weer fout in dan moet je weer geluk hebben om niet in de steekproef te vallen. etc.
De Belastingdienst mag tot vijf jaar terugkijken. Dus alleen als je vijf jaar niet in de steekproef valt is alleen het eerste jaar gedekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als ik "per ongeluk" iets verkeerd invul/niet invul?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dan krijg je een boete helaas.
Alle aanslagen worden gecontroleerd.

Vermoedelijk gaat zo'n eerste controle in eerste instantie digitaal. Technisch moet dat niet al te moeilijk zijn, want de Belastingdienst beschikt bijv. over alle aangeleverde jaaropgavegegevens van het fiscaal loon. En over de jaarstanden van banksaldi. (Anders zou ook de gedeeltelijk vooraf ingevulde aangifte niet mogelijk zijn.)

Als je bijv. zou vergeten je loon door te geven, dan krijg je 'vanzelf' een brief van de inspecteur waarin staat: 'volgens uw aangifte is uw belastbaar inkomen dit... Volgens ons is het dat...' En daar kun je bezwaar tegen maken als je vindt dat de Belastingdienst ernaast zit.

Maar:
"Heb je geen vergissing gemaakt, maar de Belastingdienst bewust verkeerde gegevens verstrekt, dan loop je het risico op een fiscale boete. Voorlichter Sharon Bartels van de Belastingdienst: Als uitgangspunt voor de inkomstenbelasting geldt dat een boete wordt opgelegd bij een onjuiste aangifte, terwijl de belastingplichtige dat zelf beseft of had kunnen beseffen. Een vergissing moet ook een echte vergissing zijn, niet een voorbeeld van ‘niet geschoten, altijd mis’. Dat laatste is een foute handelwijze en kan leiden tot een boete.” Het aantal boetes voor de inkomstenbelasting is niet exact bekend, wel het aantal navorderingen. Dat zijn er ongeveer 25.000. In een groot deel van deze gevallen wordt ook een boete opgelegd. "
Bron: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2008-03-20/foutje-in-aangifte-corrigeren-kan-ook-na-1-april
Computoon
11 jaar geleden
Meestal wordt een onjuist ingevulde aangifte gecorrigeerd. Dat kan tot 3 jaar na het aangiftejaar. De aangifte over 2010 kan tot eind 2013 gecorrigeerd worden. Daar kan nog wel de tijd van het verleende uitstel bij opgeteld worden. Had je voor het indienen van de aangifte 2010 3 maanden uitstel gekregen, kan dus tot 1 april 2014 gecorrigeerd worden. Het hangt er vanaf of er echt sprake is van het opzettelijk doen van een onjuiste aangifte. Dat moet de inspecteur bewijzen. Meestal blijft het bij het in rekening brengen van heffingsrente (belastingrente heet het nu). Daar word je echt niet vrolijk van hoor, 3 jaar rente over het teveel terugontvangen bedrag! Wanneer na de opgelegde aanslag blijkt (aan de hand van nieuwe informatie) dat onjuist aangifte is gedaan met opzet, kan tot 5 jaar na het belastingjaar van de aanslag worden nagevorderd met een boete, waarvan de hoogte afhankelijk is van de zwaarte van het vergrijp. Die ligt meestal op 125 tot 150 % van het te weinig betaalde belastingbedrag. Wanneer buitenlands vermogen verzwegen werd, is de navorderingstermijn zelfs tot 12 jaar terug mogelijk met een boete van 300 % over het te weinig betaalde belastingbedrag. Je zit dus 3, 5 of 12 jaar in de zenuwen als je opzettelijk onjuist aangifte doet. Ik zou het er niet voor over hebben...