Moet je als ouderen (87 jaar) ook een DigiD hebben om de belastingaangifte in te kunnen vullen ?

Mijn schoonmoeder belde op en had het over dat ze een DigiD moet hebben om de belasting te kunnen laten invullen.
Maar wat nou als je helemaal alleen was en niemand heeft, want ik werk in een verzorgingshuis en daar zijn genoeg ouderen die helemaal geen familie heeft en al helemaal geen computer.
En wij als medewerker mag zo wie zo geen belastingaangifte invullen of ander papierwerk van cliënten.

Er komt wel een keer een belastingconsulent in het verzorgingshuis waar mijn moeder zit, maar nu wilt ze weten of ze een DigiD nodig heeft, ik vind het wel raar dat ouderen vanaf een bepaalde leeftijd dat nodig heeft als dat wel zo is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Ja, ook een oudere heeft DigiD nodig als hij via het internet aangifte wil doen, maar op de oude manier, via het papier kan dat ook nog gedaan worden en daar heb je geen DigiD voor nodig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is de enige manier om je via het internet te kunnen legitimeren. Daarom moeten ouderen ook zo'n code hebben, als ze bepaalde zaken moeten regelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okay dankjewel voor u reactie, ik zal het doorgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan.

Andere antwoorden (3)

Als je aangifte wilt doen met het aangifteprogramma van de belastingdienst, heb je inderdaad een DigiD nodig. En een computer, en een Internetverbinding.

Maar je kunt ook gewoon de belastingtelefoon bellen: 0800-0543. Dat is gratis. Je krijgt dan een keuzemenu, waar je een paar keer (vier, als ik me goed herinner) een keuze moet maken door het juiste cijfer in te toetsen. Nadat je de juiste keuzes hebt gemaakt, moet je je BSN intoetsen (dat is wat vroeger het sofi-nummer heette). Vervolgens krijg je binnen een week een papieren aangifteformulier thuisgestuurd, net zoals dat vroeger altijd gebeurde.

Als jouw moeder moeite heeft met telefonische keuzemenu's, kun jij voor haar bellen. Het enige dat je nodig hebt, is haar BSN. De adresgegevens zijn al bekend bij de belastingdienst, dus die hoef je niet door te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat klopt niet.
Jouw schoonmoeder hoeft geen DigiD te hebben.

Het kan zijn dat de belastingconsulent die in het verzorgingshuis komt
en de aangiftes daar verzorgt dat doet via het internet.
En dan vraagt hij de DigiD's van die mensen.
Dat doet mijn belastingconsulent ook.

Maar dan zou toch iemand die belastingconsulent er op moeten wijzen dat dat
geen klantvriendelijke manier van werken is, in een verzorgingstehuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de belastingconsulent is het echter veel makkelijker werken, omdat vanaf 1 maart a.s. alles al ingevuld klaar staat in de persoonlijke aangiftes via DigiD. De belastingsconsulent hoeft dan alleen na te kijken of alles klopt, eventueel een correctie uit te voeren, maar niet meer alles in te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet dan toch nog steeds zelf een DigiD hebben, alleen geef je dat nu aan de belastingconsulent in plaats van dat je het zelf gebruikt? Of begrijp ik dan iets niet helemaal goed?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is wellicht de werkwijze van veel mensen die bijklussen als belastingadviseur, maar het mag niet. Je mag geen DigiD voor een ander aanvragen. Hij is net zo persoonlijk als een pincode: niemand mag deze weten. Het gebruik van de DigiD van een ander, zelfs met toestemming, is identiteitsfraude En jouw 'belastingconsulent' is waarschijnlijk iemand die bijklust. Iemand die écht een belastingconsulent is heeft jouw DigiD niet nodig om voor jou aangifte te doen: deze hebben een eigen manier om aangifte bij de belastingdienst te doen. Daarbij is het ook helemaal niet nodig om je DigiD aan je mannetje af te geven: je kan deze persoon ook machtigen voor de aangifte inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U heeft een machtigingscode op uw Aangiftebrief.
U heeft een Aangiftebrief van de Belastingdienst ontvangen
met het verzoek om digitaal aangifte te doen.
Op deze brief staat een machtigingscode.
U geeft deze machtigingscode aan de persoon
die u wilt machtigen.
Deze persoon die uw aangifte doet, logt eerst in met
zijn eigen DigiD op www.belastingdienst.nl/aangifte.
Daarna activeert hij de machtiging met de machtigingscode
En geef nooit Uw DigiD af aan andere.
---------------------------------------------------------------
(En dan vraagt hij de DigiD’s van die mensen.)
(Dat doet mijn belastingconsulent ook.)
Dan heeft die belastingconsulent er geen verstand van. -
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niets van Nielx: Mijn belastingconsulent is een officieel geregistreerd en erkend
financieel advieskantoor, waar ook accountants werkzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn "mannetje" is dus een erkend kantoor. In overleg hebben we de eerste keer met mijn DigiD gewerkt. Dat heb ik daarna veranderd. Het klopt dat dat niet moet.
Het klopt dat je niet perse een DigiD MOET hebben.
Dat zeg ik toch ook?
Mijn man heeft ook geen DigiD.
Een mogelijkheid om de aangifte gratis te laten verzorgen is de aangifte via een ouderenbond. Een geschoolde belastinginvuller / vrijwilliger komt langs en doet de aangifte. Verzending van de aangifte gaat m.b.v. de elektronische handtekening, een vijfcijferige zelf te kiezen code. Ook de vakbonden werken nog met verzending d.m.v. elektronische handtekening.

De vrijwilliger wordt net als bij de vakbonden jaarlijks bijgeschoold. Er kan een onkostenvergoeding van maximaal € 10 worden gevraagd. Wel is lidmaatschap van 1 van de ouderenbonden vereist. Kosten ruim € 30 per jaar. Omdat er meestal aftrekmogelijkheden zijn zoals aftrek specifieke zorgkosten loont het de moeite om de aangifte via 1 van de de ouderenbonden te laten verzorgen. De Belastingdienst (regiokantoor) waar de aangifte voor de lagere inkomens gratis kan worden gedaan verwijst tegenwoordig steeds vaker door naar een ouderenbond. Verzending van de aangifte bij Belastingdienst gaat ook met de elektronische handtekening.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Hoewel € 30 +€ 10 per jaar aan kosten niet helemaal gratis is.
Zelfs als er nauwelijks of geen loonheffing is ingehouden, bestaat er een mogelijkheid om bij aanzienlijke specifieke zorgkosten toch geld terug te krijgen via de Belastingdienst door een aangifte. (Tegemoetkomingsregeling specifieke zorgkosten)
Je moet dan wel stevig doorvragen en de documentatie moet goed zijn. Dat levert al gauw een paar honderd euro op. Je moet alleen wat langer wachten: max. half jaar tot na de belastingaanslag
.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet die €30,- niet zien als voorwaarde om belasting terug te ontvangen.
Het lidmaatschap van een ouderenbond telt meer voordelen.
Je hoeft trouwens als lid slechts €5,- te betalen aan de vrijwilliger
Die €10,- geldt voor niet leden.
fisbel
11 jaar geleden
@Moolkeesje:
U had beter kunnen weten door even rond te neuzen op internet.
Zowel ANBO, PCOB als KBO hanteren de maximum onkostenvergoeding van € 10 per huishouden. Ook voor leden. Het is natuurlijk mogelijk dat de belastinginvuller niets vraagt of € 5 bijvoorbeeld voor een eenvoudige aangifte alleenstaande. Ook kunnen er plaatselijk / regionaal andere afspraken gelden.
En dat het lidmaatschap van een ouderenbond meer voordelen heeft dan de praktisch gratis belastingaangifte, daarover zijn we het wel eens. Zie:
http://www.anbo.nl/voordeel-korting/belastingservice
http://www.pcob.nl/ledenvoordeel/belasting-invullen/
http://www.dorpsraadalbergen.nl/index.php/albergs-nieuws/verenigingen/1076-belastingaangifte-invullen-mbv-de-kbo
fisbel
11 jaar geleden
@Hajete
Inderdaad. Uitsluitend een AOW-inkomen met € 0 belasting kan toch teruggave opleveren als er aftrek specifieke zorgkosten (ziektekosten) is. Als er teruggave is via de TSZ-regeling is die teruggave in het overzicht te vinden. (onder te ontvangen / te betalen. ---------------------------------------------------------------------------------- En voor velen onbekend:
Als er helemaal geen aftrekposten zijn en het inkomen bestaat uit uitsluitend AOW + klein pensioen is er ook vrijwel altijd teruggave mogelijk omdat de heffingskortingen beter benut kunnen worden. Die teruggave kan tot circa € 250 p.p. oplopen.
Dus sowieso in deze situatie aangifte doen. Ook al is men niet aangifteplichtig. Voor teruggave is een aangifte nodig. Bij een 65 plus-inkomen van boven € 19.000 wordt het een ander verhaal. Dan moet er meestal belasting achteraf bijbetaald worden omdat er een stukje inkomen in de hogere schijf 2 terechtkomt.