Hoe kun je een definitieve berekening van de belasting wijzigen?

Plots kreeg ik een brief van de belastingdienst. Er staat dat mijn aangifte van 2010 niet goed was en dat ik dus nu een definitieve berekening krijg. Hierdoor staat er dat ik geld kan ontvangen of verrekenen. Het probleem is dat er staat dat ik alleenstaandeouderkorting krijg over 2010. Los van het feit dat ik in dat jaar niet heb gewerkt, begrijp ik niet waarom ik die korting krijg. Ik vind korting of extra geld natuurlijk niet erg, maar volgens mij klopt het niet. Ik heb ook gebeld, maar het kwam erop neer dat het raar is als ik bezwaar zou indienen hiertegen. Ik heb nog nooit van die korting gehoord en zou niet weten wat de bedoeling is. Het klinkt als geld wat alleen voor mensen is die kinderen hebben. Je zou toch denken dat de belastingdienst toch ook wel weet of je kinderen hebt of niet? Hopelijk weet iemand wat ik moet doen want ik wil namelijk geen geld aannemen als ik niet zeker weet of het voormij is. Mocht het zo zijn dat die korting gewoon voor iedereen is die alleenstaand is dan is het geld wel welkom hoor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Als u alleenstaand bent en er zijn GEEN inwonende kinderen tot 27 jaar (2010) heeft u inderdaad een recht op alleenstaande ouderkorting.
Zie: http://www.allesoverheffingskortingen.nl/alleenstaandeouderkorting/alleenstaandeouderkorting2010/
bamibal
11 jaar geleden
@fisbel: dat lees je verkeerd...
fisbel
11 jaar geleden
Oei te snel getypt waardoor de G niet is meegenomen in het antwoord. Dus: U heeft GEEN (Géén) recht op de alleenstaande ouderkorting.
bamibal
11 jaar geleden
Ah, dat klinkt logischer....

Antwoorden (2)

De aleenstaande-ouderkorting is, zoals je al vermoedt, bedoeld voor alleenstaande ouders. De belastingdienst heeft toegang tot de gemeentelijke basisadministratie, waarin iedereen die in Nederland woont is opgenomen (in ieder geval zou moeten zijn opgenomen), dus ook de kinderen die je zou hebben.
Toekenning van deze korting zou ik direct via een bezwaarschrift bestrijden, omdat later via de GBA uit zou komen dat die korting onterecht is en teruggevorderd wordt (mogelijk voorzien van een boete).
Kortom: pak snel pen en papier en maak een bezwaarschrift. De vorm is niet zo belangrijk, als er maar in staat van wie het komt, op welke aanslag het betrekking heeft en de reden van het bezwaar.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, je hoeft niets te doen. De bestanden van de fiscus worden automatisch goed gezet, en je kwam wellicht voor in de bestanden van mensen die dan wel geen loon hebben, maar niet meer ten laste zijn van hun ouders. Dit is op termijn van belang omdat er nog altijd mensen zijn die door de mazen van het net glippen en geen aangifte krijgen (bizar genoeg komt dit meer voor bij ons in België dan bij jullie in Nederland).

Je vermeldt immers dat je zowel een brief kreeg van de belastingen zelf met een correctie door HEN, en secundo heb je hier neergepend (druk deze vraag af veiligheidshalve en bewaar die bij die brief) dat ze langs de telefoon vertelden dat het bizar zou zijn dat je in bezwaar zou gaan.

Je hoeft dus vanaf nu niets te doen, en zij zullen wel juist zijn, want als je niet ten laste bent, dan telt enkel jouw inkomen en geldt wat er op o.a. op http://financieel.infonu.nl/belasting/104706-alleenstaande-ouderkorting-2013.html staat.

Enkel als zelfstandige dien je bijzonder op te letten in deze situaties, voor loontrekkenden of (niet loontrekkenden maar zeker niet ZZP'er bijvoorbeeld met een VAR of zo) werken de computers erg goed van de Nederlandse overheid (van de Belgische overheid nog beter, die hebben de achterstand niet alleen ingehaald, maar halen Nederland nu ook in; een werkelijke luxe voor wij die fiscale aangiften moeten invullen of berekenen, bij ons zit de berekeningsmodule er ook bij en net legde ik nog elektronisch in het holst van de nacht een vennootschapsaangifte neer met alle bijlagen die online staan, werkelijk een droom).

Dus, nee, niets doen en luisteren naar de fiscus en HUN brieven bewaren. Jij kunt dan geen boete krijgen.

VAN BELLE Jean Marc, informaticus-belastingspecialist in België