Bij de bepaling van het vermogen kijkt de Belastingdienst naar het vermogen op 1 januari maar van welk jaar dan ?

Is dit nu 1 januari 2012 over 2013 als je aangifte gaat doen over 2012 ?

Toegevoegd na 25 seconden:
over moet zijn of

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
van het jaar van aangifte uiteraard

Het beste antwoord

Ik ben nog even gaan zoeken op de site van de belastingdienst. Voor vermogensrendementsheffing is er inderdaad nog maar 1 peildatum:

"Het vermogen is het verschil tussen de waarde van uw bezittingen en de waarde van de schulden die betrekking hebben op deze bezittingen. De peildatum hiervoor is 1 januari."

Dus voor het aangeven van je box 3 bezittingen in 2012 moet je uitgaan van de waarde per 1 januari 2012.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ook de tweede bron (belastingadviseur) bevestigt dit: "Sinds 2011 is de wet aangepast. De peildatum voor box 3 vermogen was het gemiddelde van uw vermogen per 1 januari en 31 december. Sinds 1 januari 2011 wordt alleen gekeken naar het vermogen per 1 januari van het jaar. Geen gemiddelde meer derhalve."

Gelet op de toelichting van de belastingdienst zou het ook vreemd zijn als voor de bepaling van het vermogen in 2012 zou worden gekeken naar de waarde per 1 januari 2013. Ze zouden dan gekozen hebben om te kijken naar de waarde per 31 december 2012.

Eigenlijk is er niet veel veranderd. Er waren twee peildata: 1-1 en 31-12 van het betreffende jaar. De laatste peildatum is verdwenen, dus 1-1 blijft over. Net als in de oude situatie gaat het dan om 1-1 van het aangiftejaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je over 2012 aangifte doet dan wordt gekeken naar het bezit, vermogen,
op 1 jan. 2012 en
op 31 dec. 2012.

Hier zie je uitleg en rekenvoorbeelden:
http://financieel.infonu.nl/belasting/77334-belasting-over-spaargeld-in-2012.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Geen beste beurt dit keer momopoyolo. In de link die je meegeeft staat te lezen:
Spaargeld valt volgens de Belastingdienst onder zogeheten 'het voordeel uit sparen en beleggen'. In 2011 heeft er een verandering plaatsgevonden in de manier waarop de hoogte va de belasting wordt berekend die ook in 2012 zal blijven gelden. De belasting die moet worden betaald werd VOORHEEN berekend door een vast percentage van 4% te nemen van het gemiddelde van de rendementsgrondslag op de twee momenten 1 januari en 31 december. Over dit gemiddelde moest je dan 1,2% belasting afdragen. Hoofdletters - fisbel.
N.B: Vanaf belastingjaar 2011 is er nog maar 1 peildatum, namelijk 1 januari belastingjaar. Die datum wordt in de link ook genoemd als wijziging 2011.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt helemaal fisbel. de twee peildata is uit de oude regeling. in het rekenvoorbeeld wordt overigens 31-12-2012 gebruikt als peildatum. is dat wel correct?
fisbel
11 jaar geleden
De datum van 31 december als peildatum voor het belastingjaar 2012 is zo fout als het maar zijn kan. Hier wordt de oude en de nieuwe regeling wel erg door elkaar gehusseld. Berekening 1e voorbeeld moet zijn. Spaargeld op 1 januari 2012 is € 22.350. Te betalen Box 3 belasting is: 0,012 x (22350 minus 20661) is € 20
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik was er inderdaad al achter, de bron geeft op zich goede informatie, maar het rekenvoorbeeld klopt niet.