hoe kan de belastingdienst mijn inkomsten belasting controleren?

Ik kreeg een blauwe brief over de inkomsten belasting van 2012.
Ik geloof dat ik een bepaald bedrag belastingvrij mag bijverdienen. En ik weet dat de belastingdienst niet direct inzicht heeft op mijn bankrekening.
Wel seinen banken dacht ik de belastingdienst in wanneer ze abnormale bijschrijvingen detecteren op je rekening.
Bij mij gaat het om zo'n 500 euro per maand wat ik aan marktplaats verkopen verdient heb. (mijn banksaldo is wel altijd laag, max 1500,-)

Moet ik dit aangeven aan de belastingdienst? En vanaf welk bedrag geeft een gemiddelde bank een seintje naar de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Beste Levinio,

De Belastingdienst heeft maar beperkt inzicht in je financiële gegevens. Het enige wat we van banken aan informatie krijgen zijn het begin- en eindsaldo van een (spaar-)rekening. Er is dus geen inzage in de af- en bijschrijvingen op een rekening. De gegevens die we krijgen van de banken vullen we vast in, in de vooraf ingevulde aangifte (VIA). Daarin staat ook alvast ingevuld wat je aan loon bij een werkgever hebt verdiend. Deze gegevens hoef je dan alleen maar te controleren.

De inkomsten die je hebt met je verkopen via Marktplaats geef je op in je aangifte, onder het kopje Resultaat overige werkzaamheden.

Misschien is het voor jou interessant om te kijken of je als ondernemer aangemerkt kunt worden. Je kunt dan gebruik maken van fiscale aftrekposten die voor (startende) ondernemers gelden. (http://bit.ly/VViRKS)

Pim
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Een mooi, duidelijk antwoord! +1!
ItisILeClerc
11 jaar geleden
dat is nog eens een antwoord waar je wat aan hebt +1
Ik ga even uit van de binnenlandse belastingplicht. Over ons wereldinkomen zijn wij onder de Nederlandse belastingwetgeving belasting verschuldigd volgens bepaalde regels. Dat mag duidelijk zijn. De controle van de Belastingdienst op de juistheid van het aangegeven inkomen uit arbeid, loondienst, vrij beroep of als ondernemer is veelzijdig. Ik denk dat de belastingbetaler uiteindelijk toch tegen de lamp loopt als hij/zij de regels tracht te omzeilen. Noem het dommigheid of bravour, het is een fenomeen, waarmee de Belastingdienst dankbaar haar voordeel zal willen doen. Luister maar in een kroeg naar het gebral van sommige mensen over hoe zij de Belastingdienst te slim af zouden zijn(geweest). Anonieme brieven (verraden bij de B,dienst).Verder kan de Belastingdienst van u verlangen dat u alles over legt ten aanzien van uw inkomen en uitgave patroon. Via statistieken inkoop/verkoop, brutowinstpercentages en controles bij de tegenpartij. Banken moeten bepaalde zaken aanleveren aan de Belastingdienst (renseigneren heet dat). Zo worden spaarekeningen , beleggingsrekeningen, rentebestanden etc. aan de Belastingdienst openbaar gemaakt. De regels van dat renseigneren zien toe op een redelijk nut. En dat bestaat al gauw. Als het rente percentage bekend is van een renterekening dan is de rekensom naar vermogen al snel te maken. Stel de genoten rente is € 6000 en de gemiddelde rente was 2% dan staat er 300.000 op die rekening.Zo zijn er ook statistieken die het rendement op aandelen en obligatie bekend maken.