Nee dat ben je niet verplicht je mag ook afzonderlijk aangifte doen.
ronron1212
11 jaar geleden
Nee, maar het mag wel.

"Fiscaal partnerschap heeft gevolgen voor:

■uw aangifte
Als u fiscale partners bent, kunt u samen aangifte doen.
■de hoogte van uw inkomen
Als u in 2012 of 2013 het hele jaar fiscale partners bent, mag u met uw fiscale partner bepaalde inkomsten en aftrekposten verdelen.
■de hoogte van drempelbedragen
Als u in 2012 of 2013 het hele jaar fiscale partners bent, moet u het drempelinkomen van uzelf en dat van uw fiscale partner bij elkaar tellen om uw drempelbedragen uit te rekenen.
■heffingskortingen
Is uw fiscale partner voldoende belasting verschuldigd? En hebt u zelf geen of een laag inkomen? Dan betalen wij onder bepaalde voorwaarden een deel van de heffingskortingen aan u uit. Sommige heffingskortingen krijgt u alleen als u geen fiscale partner hebt, bijvoorbeeld de alleenstaandeouderkorting. Als u niet het hele jaar fiscale partners bent, maar u wel kiest om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd, dan heeft die keuze geen invloed op uw heffingskortingen."
Computoon
11 jaar geleden
Fiscaal partners doen er vrijwel altijd verstandig aan om gezamenlijk aangifte te doen. Het scheelt werk en doordat aftrekposten verdeeld kunnen worden is er vaak belastingvoordeel te behalen. In 99,..% is er óf geen voordeel / verlies óf er is door de aftrekposten belastingwinst te behalen. Maar verplicht is het niet om gezamenlijk aangifte te doen.

N.B: Ondernemers kunnen uitsluitend apart aangifte doen. Ook als er fiscaal partnerschap is.
fisbel
11 jaar geleden
Misschien is het overbodig, maar om het helder te maken: fiscaal partnerschap is geen keuze. Als je fiscale partners bent, dan ben je dat en dan kan je er niet vanaf zien. Als fiscale partner heb je de mogelijkheid om bepaalde inkomsten en bepaalde aftrekposten te verdelen. Dit kan in sommige situaties tot een voordeligere belastingaangifte leiden.

Om naar je vraag toe te gaan: het is mogelijk om ervoor te kiezen om de belastingaangifte te doen alsof jullie geen fiscaal partners zijn. Dan verdelen jullie de gezamelijke inkomsten zoals de inkomsten uit eigen woning (box 1) of de studiekostenaftrek zo dat die gewoon op de aangifte van de partner komt die deze inkomsten of aftrek daadwerkelijk kreeg.

Je kunt dus in het algemeen net doen alsof je geen fiscaal partner bent. Eén duidelijke uitzondering daarop is de bepaling of aandelen in box 2 (aanmerkelijk belang) of in box 3 (sparen en beleggen) valt. Als jij en je fiscale partner samen 5% of meer van de aandelen van een bedrijf hebt, dan vallen de inkomsten automatisch in box 2.

Dan tot slot: de praktische kant van het invullen. Hier maakt het eigenlijk niet uit of je ervoor kiest om net te doen dat jullie geen fiscale partners zijn of niet. In het aangifteprogramma kan je samen aangifte doen, maar je kunt het ook apart doen. Ook als je het samen doet kan je de gedeelde posten zo invullen dat het overeenkomt met de werkelijkheid. Uiteraard kan het apart, maar dan moet je bepaalde gegevens van je partner wel invullen. Dit is voornamelijk ter controle van de belastingdienst, om te kijken of beide aangiftes overeen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de fiscale partner vertrokken is en je hebt geen contact dan is het lastig of zelfs onmogelijk om de fiscale partner te vinden en de gegevens van hem/haar te krijgen.
Maar voor bepaalde aftrekposten moet je gezamenlijke inkomens opgeven en dat is dan niet mogelijk.
Dus je mag wel apart aangifte doen maar je moet wel weten wat van beiden de van belang zijnde gegevens zijn. Als dat niet het geval is moet je de belastingdienst daarover apart in kennis stellen.

Bovendien is het wel zo handig om een optimaal resultaat te krijgen dat je de aangiftegegevens van beiden kan overzien om daarmee te kunnen schuiven.

Dan kan het zijn dat door jou gemaakte kosten het best bij de ander in aftrek worden gebracht. De belastingbesparing daarvan komt dan bij de ander terecht. Daar moet je dan wel een afspraak over maken hoe die besparing bij jou terecht komt (als je dat wilt).