Belasting over gift?

Jaarlijks geef ik mijn nicht 2000 euro
zij is mijn toekomstige erfgename

mag ik die 2000 euro opgeven aan de belasting als gift of anders?

Toegevoegd na 8 minuten:
ik geef haar nu vast jaarlijks 2000 euro, dan hoeft zij daar later geen vermogensbelasting over te betalen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
wat bedoel je en wat is nu je vraag je schenking kan je niet aftrekken als je dat bedoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe bedoel je??

Het beste antwoord

Een gift aan een familielid mag je niet aftrekken van je belastbaar inkomen.
Giften aan goede doelen kunnen eventueel wel aftrekbaar zijn, maar een nicht valt daar niet onder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je mag die 2000 Euro niet aftrekken.
En wat bedoel je met vermogensbelasting ?
Moet dat misschien successierecht zijn ?
Wie iets erft moet boven een bepaald bedrag successierecht betalen, dat is afhankelijk van het bedrag en de relatie, bijvoorbeeld vader - zoon of oom - nicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die euro 2000.- heeft voor niemand gevolgen. Niet voor jou (het is fiscaal geen gift) en niet voor je nicht (als ze het bedrag meteen opmaakt en het niet op de bankrekening zet. Anders zit het verpakt in haar bankrekeningsaldo wat eventueel voor box 3 moet worden opgegeven, afhankelijk van de hoogte op 01-01 van een jaar.)

Het bedrag van euro 2000.- is een schenking. Op het moment dat je meer zou geven dan euro 2057.-/jaar (2013) dan moet je nicht aangifte doen voor de schenkingsbelasting. Dan moet ze 30% belasting betalen over het geschonken bedrag minus de vrijstellingsgrens. (Tot een schenking van 118.254.-/jaar, daarna wordt het 40%). Het is ook mogelijk dat jij de schenkbelasting voor je rekening neemt, maar dan betaal je meer dan je nicht zou betalen.
Computoon