Hoe kan ik gemaakte kosten terugvragen bij de belasting?

Ik werk als begeleider en word uitbetaald via Persoons Gebonden budget. Voor mijn werk maak ik soms kosten die ik graag wil terugvragen via de belasting, zoals een badpak wat ik nodig had om met een kind te kunnen zwemmen of een lamineerapparaat om pictogrammen mee te lamineren (ook nodig voor mijn werk).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat hangt ervan af of je je PGB werkzaamheden uitvoert voor een werkgever, of als zelfstandige. Als zelfstandige kun je je inkomsten dan opvoeren als "resultaat uit overige werkzaamheden" waarbij je ook bepaalde "bedrijfskosten" kunt aftrekken. Overigens moet de belastingdienst je dan wel erkennen als niet zijnde in loondienst (een VAR verklaring wil dan wel helpen).

Als je in loondienst bent, zul je de kosten bij je werkgever moeten proberen te declareren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt! De VAR (Verklaring Arbeids Relatie) is echter alleen van belang als jouw opdrachtgever ook werkgever is en loonbelasting moet inhouden en afdragen. De VAR heb je in 4 soorten. Een VAR-loon, VAR-ROW, VAR-WUO en VAR-DGA. De VAR-WUO (winst uit onderneming) is in de praktijk de enige echte garantie voor de opdrachtgever om geen loonheffing te hoeven afdragen. Kom je met een VAR-ROW aanzetten, zullen ze meestal voor de zekerheid toch loonheffing afdragen. Dat is veel werk: ze moeten een loonadministratie bijhouden. Daarom krijgen zzp-ers met een VAR ROW moeilijker opdrachten binnen dan zzp-ers met een VAR-WUO.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens. De VAR is niet strikt noodzakelijk voor "resultaat uit overige werkzaamheden". Ik heb het ook alleen genoemd als dat het hebben van een VAR het een stuk makkelijker maakt om richting de belastingdienst de genoemde kosten af te kunnen trekken.
Als je de vergoeding in de vorm van loon ontvangt, mag degene die jou betaalt, bepaalde kosten onbelast uitbetalen. Als je de vergoeding bruto ontvangt, moet je deze aangeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. De kosten die je moet maken om de inkomsten te kunnen verdienen, mag je in alle redelijkheid als kosten hiervan aftrekken. Bewaar wel de kassabonnen. Reiskosten die je moet maken om je werk te kunnen doen, mag je tegen 0,19 ct/km in aftrek brengen.
Succes!