Als ik iets van ong 5 euro koop via Ebay uit Hong kong, komen daar dan extra kosten bij?

Iets van een paar euro uit bijv Hong Kong of de USA via ebay.. Ik kan me niet voorstellen dat daar dan helemaal geen kosten meer bij komen, van invoerrechten of belastingen of verzendkosten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Als de verkoper geen verzendkosten rekent (dat kun je op eBay al zien), dan kost het je meestal niets extra. Je kunt de pech hebben dat je pakketje gecontroleerd wordt. Dan kunnen er wel nog extra kosten bijkomen, zeker bij duurdere goederen.
Ik heb al heel vaak iets uit Hong Kong laten komen, en nog nooit iets extra betaald.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ik las ergens iets over de 22 euro grens. Als ik iets bestel van in totaal maar 5 euro bijv (incl de verzendkosten) kan het dan alsnog gecontroleerd worden en dat er dan bijv nog 15 euro bij komt?
bamibal
11 jaar geleden
Klopt, lees hier maar:
http://financieel.infonu.nl/belasting/28070-importeren-over-invoerrechten-en-btw.html Het probleem is dat de echte waarde door de douane bepaald wordt, dus wel een hoger kan liggen dan wat je echt betaald hebt. Het blijft dus een gok.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Maar als ik het goed begrijp is de kans vrij klein dat ik iets bij moet bestellen als ik iets van 4 euro koop uit hong kong? Het gaat dan echt om kleine dingen zoals een nagellakje of bepaald knutselpapier.
bamibal
11 jaar geleden
@AnywayNL: er wordt wel degelijk steekproefsgewijs gecontroleerd om de opgegeven waarde klopt met de daadwerkelijke waarde. Ik heb wel eens een replica-horloge van 70 dollar besteld in Hong Kong. Op de beschrijving stond dan dat de waarde 15 dollar was. Maar er is dus altijd kans dat het gecontroleerd wordt.
Verzendkosten wordt bij ebay altijd vermeld of het kosteloos is of middels een bedrag in de verkoopprijs is/wordt meegenomen. Let op dat de verkoper altijd extra kosten, zoals invoerrechten en inklaringskosten in het land van bestemming uitsluit!

Als het product een (verkoop)monster = sample dan betaal je meestal gesproken geen extra kosten, de afzender moet dit dan wel vermelden op de buitenzijde van de zending. Een sample is 1 exemplaar van een specifiek product, mijn ervaring is dat bijv. reserve onderdelen voor bijv. computers er zonder kosten doorheen komen.

Voor welke zendingen betaalt je btw, douanerechten en inklaringskosten?
Officieel: Voor alle commerciële zendingen die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 22,- en voor alle geschenken die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 45,- betaalt je btw, douanerechten en inklaringskosten.

Hoeveel belastingen (invoerrechten, btw en accijns) moeten worden betaald, verschilt per goederensoort. De belastingen die moeten worden betaald zijn meestal:

Omzetbelasting (21%, 6% of 0% over de waarde van de goederen)
Douanerechten, dit varieert per goederensoort. (Er gelden bijvoorbeeld verschillende tarieven voor de douanerechten van spijkerbroeken, cd's en boeken)
Accijnzen (alleen voor goederen waarover accijns moet worden betaald, zoals whisky en wijn)
De Douane kan je precies informeren voor welke goederen dit geldt. Meer informatie vindt u op of via telefoonnummer 0800-0143.

U betaalt vervolgens, buiten de verschuldigde douanerechten, btw en andere invoerheffingen, een bijdrage in de kosten voor het inklaren. Dit zijn de inklaringskosten.

Je pakket moet dan wel gecontroleerd worden en de moeite lonen om het trace van invoer te formaliseren. Mocht dit op je pakket van toepassing zijn, dan ontvang je een brief van transporteur inzake nog extra te betalen kosten.

Mijn devies; denk na wat je precies koopt, mocht hetzelfde product ook binnen de EU te koop zijn, weeg dan de evt. extra kosten af tegen het prijsverschil.
Bij ebay kan je ook eenvoudig in Duitsland kopen, via ebay.de
Je inlognaam en paswoord zijn gelijk aan ebay.com