Wat is de beste manier om een lijfrente te laten uitkeren?

Ik heb de mogelijkheid om het maandelijks te laten uitkeren of in 1 keer. Wat is het beste?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een niet zo heel erg bekend gebeuren in de inkomstenbelasting is de middeling. Er wordt dan gekeken naar de inkomsten in box I over drie aansluitende jaren. Het is in ieder geval zinnig om te kijken of er -bij een relatief laag inkomen in twee jaar en volledige uitbetaling van de lijfrente in het derde jaar een voordeel te behalen valt. Een goede adviseur kan dit voor u doen. Denk hierbij ook aan de hulp die vakbonden, ouderenbonden of wijkcentra kunnen geven.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar is geen kant-en-klaar antwoord op. Bij een uitbetaling in één keer gaat er zeer veel belasting af maar als je het geld acuut nodig hebt, is het wel een optie. Uitkering later laten ingaan, is soms ook een optie. Verder is de fiscale behandeling nog verschillend bij polissen die onder het 'oude' en het 'nieuwe' regime vallen.

Als ik zelf zou moeten kiezen, koos ik voor maandelijkse uitbetaling.

Kortom, raadpleeg een adviseur!
Computoon