Premie AOV is geen kostenpost in de verlies- en winstrekening, maar een aftrekpost bij de aangifte inkomstenbelasting onder het kopje "persoonsgebonden aftrek".

Voor jouw bedrijf zijn het dus geen kosten, voor jou al persoon wel een aftrekpost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, de volledige premie kan je fiscaal aftrekken van de inkomstenbelasting. De Bealstingdienst erkent dit namelijk als noodzakelijke kosten voor inkomensbehouding.

Toegevoegd na 31 minuten:
Even linkje erbij gezocht:

"De premie voor de REAAL Ondernemers AOV kunt u bij de aangifte inkomstenbelasting in mindering brengen op uw inkomen uit werk en woning (box 1). Daar staat tegenover dat u over de eventuele uitkering ook belasting betaalt."