Ik heb 2 zaakjes. Zeg A en B. A heb ik 5 jaar maar is hobby. Hoelang mag ik wachten met bepaalde kosten op te geven bij de belastingdienst?

Voorbeeld. Ik heb een notebook gekocht in 2007, welke ik niet heb opgegeven destijds. Mag ik deze bij de komende aangifte verwerken. Dank je alvast!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij mijn weten kan je -met een verklarende brief- opstartkosten aanmelden in een ander jaar dan waarin je onderneming begonnen is. Echter, een notebook die 2 jaar geleden gekocht is, valt niet onder opstartkosten, lijkt mij.

Electronica & andere investeringen worden trouwens over meerdere jaren afgeschreven, en moet je ook over meerdere jaren opbrengen in je balans. Een laptop valt onder 3 jaren afschrijven. Dus kan je zowieso dit jaar & waarschijnlijk vorig jaar nog wel verwerken.

Het beste kan je even met je contactpersoon bij de belastingdienst bellen, en vragen hoe dit zit. Vraag hem om een schriftelijke bevestiging va je gesprek, welke je dan bij je aangifte kan stoppen.

Succes!

Jelle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De afschrijving voor laptops en computers is gewijzigd naar 5 jaar, vraag me niet waarom het is nu eenmaal zo. Daarbij mag je nu 2 jaar willekeurig afschrijven ivm de crisis. Zie 2e bron.

En nee de laptop mag je niet meer in de komende aangifte verwerken, dat had je in 2007 moeten doen. Je kunt hem hooguit opgeven als inbreng in de zaak (als het ware dat je je eigendom aan de zaak verkoopt) Maar dan zul je dit inclusief afschrijving moeten doen (tegen marktwaarde). Maar waarom wil je hem nu inbrengen, om aan de KOR te voldoen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe mag je kosten voor je bedrijf alleen opgeven als je bedrijf ook daadwerkelijk bestaat; dus vanaf het moment dat je bent ingeschreven bij de kvk. Omdat er natuurlijk erg veel mensen zijn die voorwerk doen, alvast zaken aanschaffen die van belang zijn voor hun zaak en dus al voordat ze zijn ingeschreven bij de kvk kosten maken, heeft de belastingdienst besloten dat je kosten (en ook btw) die je het halfjaar vóór aanvang van je bedrijfsactiviteiten hebt gemaakt mag aftrekken.

De notebook uit het voorbeeld kan dus niet meer worden meegenomen in de aangifte van 2009.