Hoeveel Eigen Bijdrage mag ik in mindering brengen op de bijtelling van mijn leaseauto?

Ik mag van mijn werkgever een auto leasen met een bijtelling van 20%.
Mijn werkgever vindt daarnaast dat ik 150 euro eigen bijdrage per maand moet betalen voor de privé-km van de leaseauto.
Totaal rijd ik 80.000 km per jaar waarvan 10.000 privé.

Omdat ik een duurdere auto wil rijden dan mijn werkgever mij aanbiedt, gaat deze akkoord ermee dat ik het verschil tussen beide leasewagens per maand bijbetaal. Het verschil in lease bedrag is 250 euro . Mijn eigen bijdrage wordt daarmee 400 per maand (250 meerwaarde + 150 privé km).

Mijn werkgever trekt normaliter de € 150 privé km af van de bijtelling. Mag hij nu de volledige € 400,- van de bijtelling aftrekken?

Of mag ik alleen het percentage privé-km aftrekken. In dit geval 12,5% (10.000/80.000km)?

Als niet, hoe zit het dan als werkgever en werknemer expliciet schriftelijk overeenkomen dat de eigen bijdrage voor privégebruik van de auto € 400,- is?

Ik vind alle drie de vragen met antwoorden terug op het net. Hoe zit het nu werkelijk???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

De werkgever moet iedere euro die u als eigen bijdrage bijbetaald aftrekken van de bijtelling. Daarbij maakt het niet uit of het om een bijdrage voor privékilometers of een eigen bijdrage in de autokosten gaat.

Dit volgt uit artikel 13bis lid 9 van de wet op loonbelasting:
"Het voordeel wordt in aanmerking genomen voorzover het uitgaat boven de vergoeding die de werknemer voor het gebruik voor privé-doeleinden is verschuldigd."

Een bijdrage voor de leasekosten valt onder 'gebruik voor privé-doeleinden', het is immers een vergoeding die u betaalt voor een grotere auto die de werkgever zakelijk gezien niet nodig vindt.

Toegevoegd na 53 seconden:
Let wel: de correctie van de bijtelling kan nooit hoger zijn dan de totale bijtelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen de bijdrage voor privégebruik mag in mindering worden gebracht. Als jouw werkgever apart een bedrag in rekening brengt omdat je een duurdere auto rijdt, mag dat NIET in mindering worden gebracht op de bijtelling.
Bron: Hoge Raad, 13 augustus 2010 - nr 08/02790. UNI BK 4555.
Bron: Handboek loonheffingen (jaar 2011, pagina 199 bij LETOP).