Kun je ervoor kiezen om geen toeslagpartner te zijn? Of is dit verplicht wanneer je dit automatisch bent geworden?

Omdat ik ben gaan samenwonen worden mijn vriend en ik vanaf 1 januari toeslag partners. Kunnen we ervoor kiezen om dit niet te doen? Of is dit verplicht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

Een toeslagpartner is geen keuze ; het is een automatisch gevolg van het samen voeren van een huishouding, of je nu getrouwd bent, samenwonend met of zonder contract, of gewoon goede vriendin die een huis delen.
Het is gewoon een ' staat van zijn' die voortvloeit uit dat samen in één huis wonen, met uitzondering van ouders en kinderen of onderhuurders.

Je bent het niet zozeer 'verplicht', je BENT het gewoon. Samenwonenden zijn per definitie toeslagpartners.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Marleen:
je antwoord t.a.v. samenwonenden betreft 2012 en eerdere jaren toen het halfjaarscriterium nog gold. Samenwonenden waren automatisch verplicht toeslagpartners van elkaar. In 2013 zijn de regels echter gewijzigd. Zie mijn antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie het ; toch had ik de vragenlijst ingevuld voor 2013. Maar samenwonen en samen wonen zijn op een of andere manier uit elkaar getrokken zie ik.
Vanaf 2013 zijn de regels gewijzigd en grotendeels vallen grotendeels samen met het begrip fiscaal partnerschap. Samenwonenden zonder samenlevingscontract of zonder (gezamenlijk) kind, gezamenlijke eigen woning, pensioenvoorziening op elkaar waren al vanaf 2011 géén fiscaal partners meer van elkaar en konden hier niet langer voor kiezen.

Voor de toeslagen geldt deze regel m.i.v 2013 ook voor samenwonenden: zij zijn géén toeslagpartners van elkaar. Het halfjaarscriterium dat gold tot 2013 is dus niet meer van toepassing. Er is in uw situatie geen keus: u bent geen toeslagpartners van elkaar m.i.v. 2013

N.B: ook de regels t.a.v toeslagpartnerschap bij ouder(s) / kind zijn gewijzigd. Tevens kan de leeftijd van 27 jaar een rol spelen t.a.v. het toeslagpartnerschap. Maar voor de vraag doet dit verder hier niet ter zake. Zie verder de link die Pelle hierboven meegeeft: wie is mijn toeslagpartner.

Toegevoegd na 2 uur:
Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/hoe_werken_toeslagen/wat_is_nieuw_in_2013
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp, ben je geen toeslagpartner als je samenwoont zonder samenlevingscontract (of kind/huis oid)?
Toch ben ik benieuwd wat je bedoeld met: kan de leeftijd van 27 jaar een rol spelen? Nu ik naar de site gekeken heb, merk ik dat ik te vroeg was met uitrekenen. Nu komt inderdaad wel uit dat we geen toeslagpartner zijn. Gelukkig, het scheelt mij 20 euro in de maand haha. Bedankt voor de overige informatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er zelfs 18 euro op vóóruit door de nieuwe regeling :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar het blijft geen kwestie van kiezen, maar afhankelijk van je situatie.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke site heb je nu bekeken Ytje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fisbel: waar staat deze informatie want het is mij nog niet zo duidelijk, ik wil er graag meer van weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belastingdienst site. Het staat er wel op alleen toen ik keek een week geleden nog niet.
fisbel
11 jaar geleden
Deze informatie is per 1 december j.l. door de Belastingdienst beschikbaar gesteld.
Pelle: twee bronnen heb ik in mijn antwoord toegevoegd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aanvulling: dit betekent dat in 2013 voor heel veel mensen de situatie gaat veranderen: waren ze in 2012 nog toeslagpartners dan zijn ze dat in 2013 niet meer. [Dat is een persoonlijke situatie waarin ik zit]. Ik heb bij de belastingdienst geïnformeerd en het is op dit moment nog niet mogelijk om online het partnerschap te verbreken (om het maar dramatisch te zeggen). Er is mij verteld dat de beschikking die deze maand verstuurd wordt nog gebaseerd is op het partnerschap van 2012, maar dat dat in januari of februari gecorrigeerd gaat worden. Ik ben benieuwd in hoeverre dat de Belastingdienst dat automatisch gaat lukken. Ik kan me niet voorstellen dat zij ook een databank bijhouden wie er als partner ingeschreven staat bij alle pensioenfondsen. Of dat zij eenvoudig de landelijke database met samenlevingscontracten kan koppelen aan haar gegevens. Al met al lijkt het alsof de Belastingdienst weer met een haastklus bezig is. Let wel, deze informatie komt van de tweede lijn van de belastingtelefoon. Daar hecht ik iets meer waarde aan dan aan de call-centerstudenten die je in eerste instantie aan de lijn krijgt, maar het blijft de belastingtelefoon.