Hoe gaat de belastingdienst er mee om als je als stichting veel minder BTW kan afdragen dan je terugvordert?

Onze stichting organiseert activiteiten die grotendeels door giften worden gefinancierd. Maar over de gebouwenhuur, geluidsaparatuur, ed. betalen we wel BTW.
Nu houden we af en toe ook activiteiten waar mensen wel kaartjes voor moeten betalen en daar moeten we na advies te hebben ingewonnen, wel BTW over rekenen.
Als we als stichting echter BTW plichtig zijn, kunnen we ook BTW terugvorderen van al onze andere aankopen, zaken die we huren, enz.
In ons geval gunstig, omdat we over een jaar meer BTW dan terug kunnen vorderen, dan we uiteindelijk moeten afdragen. Gebeurt dit vaker? Of geeft dit problemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Antwoorden (4)

Als de boekhouding sluitend is kan de belastingdienst geen problemen maken en dienen ze het teveel betaalde aan BTW terug te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gebeurt vaker en volgt uit de BTW systematiek. Zo'n situatie kan ook voorkomen bij ondernemers die net begonnen zijn. Of bij een onderneming waarmee het niet zo goed gaat.

Overigens:
Of een stichting BTW moet inhouden en afdragen aan hangt af van de specifieke situatie.

Het enige BTW-voordeel voor jullie stichting is (ongeacht of je nou BTW moet afdragen of terugkrijgt) is dat voor jullie de BTW geen kostenpost is en dus niet drukt op de exploitatie.
Computoon
11 jaar geleden
De vorige antwoorden zijn wel juist, maar niet volledig. Je zegt dat je de BTW van AL je andere aankopen kan terugvorderen, maar dat is niet zo!
Binnen de stichting mag je alleen DIE btw terugvragen, die betrekking heeft op de BTW- belaste activiteiten van de stichting. Voor zover de stichting geen ondernemingsactiviteiten heeft, of is is vrijgesteld voor de heffing van BTW, kun je de BTW op alle kosten die daár mee te maken hebben, niet terugvragen. Maak je kosten die dienstbaar zijn aan zowel de ondernemersactiviteit als de niet-ondernemersactiviteit, of vrijgestelde activiteit, dan moet je de voorbelasting ( btw die áán de stichting wordt berekend ) in verhouding splitsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het komt heel vaak voor dat ondernemers meer BTW terug kunnen vragen dan hoeven te betalen. Dit komt bijvoorbeeld heel vaak voor indien de onderneming 6% BTW mag rekening (bijvoorbeeld boekhandel, kapperszaak), maar veel inkopen en kosten maakt met 21% (huur van een pand).

Kaartjes verkopen kan onder voorwaarden tegen 6%, dus deze situatie zou ook voor jou kunnen gelden. Let er wel op: Je mag alleen BTW terugvragen voor inkopen en kosten die betrekking hebben op de kaartverkoop. Er zijn verschillende manier om dit te berekenen. Meest simpele methode is op basis van opbrengsten.

Dus heel simpel: Als jullie 60% van de opbrengsten excl BTW. genereren met kaartverkoop (belast met BTW) kun je 60% van alle voorbelasting terug vragen. Nogmaals: als jullie 6% mogen berekenen bij verkoop en veelal 19% terugvragen bij kosten, kan het zijn dat jullie elk kwartaal geld terug krijgen en nooit hoeven te betalen.

Verder over gebouwenhuur: de verhuurder mag volgens mij geen BTW te berekenen indien minimaal 10% van de activiteiten niet belast zijn met BTW. Of terwijl: pas als 90% van jullie activiteiten met BTW belast zijn mag je gezamelijk met de verhuurder afspreken om de huur te betalen met BTW. Pin me hier niet op vast, ik heb de vakliteratuur er niet bij maar dit staat me wel bij, maar anders moet je even een adviseur bellen voor de zekerheid.

Toegevoegd na 54 seconden:
O ja, voor de duidelijkheid: die 19% is tegenwoordig 21% (sinds 1 oktober 2012).