mag men in een restaurant meer btw vragen als men voor de inkoop minder btw betaald. voorbeeld fles water inkoop 6% btw, op de rekening staat 21% ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nee, want, zie belastingdienst: Eten en drinken in horecabedrijven valt onder het 6%-tarief. Dit tarief geldt ook voor afhaalmaaltijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het restaurant mag gerust 21% vragen, dat dienen ze dan ook af te dragen aan de belastingen, ze hoeven slechts 6% te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alcohol in de horeca valt onder het hoge tarief
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@iHave Dat was de vraag niet, het ging om iets wat standaard verlaagd btw heeft, of dat dan in de horeca hoog mag. En daarop is het antwoord nee.
@theodbn zie reacties op je antwoord.
ronron1212
11 jaar geleden
Btw tarieven zijn vastgesteld en daar behoort de ondernemer zich aan te houden theodbn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In welke wetgeving staat dat Ronron?
ronron1212
11 jaar geleden
Er is een btw tarief vastgesteld net als er tarieven voor de inkomstenbelasting zijn vastgesteld. daarnaast zou ik aangifte doen van oplichting als ik een rekening kreeg die hoger wordt omdat een ondernemer meer btw berekend. De ondernemer bedondert de boel en heeft er zelf ook niets aan.

Andere antwoorden (4)

Ja

Het restaurant dient dan ook de 21% af te dragen aan de belastingen.

Toegevoegd na 14 uur:
Voor de minnaars:

Lees de wet op de belastingen is goed na en da specifiek de wet op de omzet belastingen.

Regering heeft enkel de producten vastgesteld waarvoor ze het lage of het hoge tarief aan belastingen moeten ontvangen.

Dit betekent dat een ondernemer vrij is om te vragen wat hij wil, hij mag zelfs een artikel verkopen zonder BTW te vragen aan de koper (hij dient die wel afterekenen aan de belastingdienst).

Nog niet al vraagt de verkoper 100% BTW, er is geen wet in Nederland die dat verbied, hij dient dat dan wel af te dragen aan de belastingen daar hij anders fraude pleegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan een ondernemer zomaar zijn eigen btw tarief vaststellen?
Zo van doe maar 26%, ik maak die over aan de belasting dienst ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Min is niet van mij trouwens......;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
antwoord van theodbn is helaas fout
het BTW tarief mag een ondernemer niet wijzigen, de verkoop prijs van een fles water mag hij natuurlijk wel zelf bepalen en daar moet hij dan weer 6% van afdragen.
Antoni
11 jaar geleden
De 6% BTW komt bovenop de door de ondernemer bepaalde verkoopprijs! Als de ondernemer de definitieve prijs niet boven een bepaald bedrag wil laten komen, moet hij zijn verkoopprijs zo vaststellen dat verkoopprijs en BTW samen niet hoger zijn dan dat bepaalde bedrag.
ronron1212
11 jaar geleden
Btw tarieven zijn vastgesteld en daar behoort de ondernemer zich aan te houden theodbn. Dus hoe kom je erbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees de wet op de belastingen is goed na en da specifiek de wet op de omzet belastingen. Regering heeft enkel de producten vastgesteld waarvoor ze het lage of het hoge tarief aan belastingen moeten ontvangen. Dit betekent dat een ondernemer vrij is om te vragen wat hij wil, hij mag zelfs een artikel verkopen zonder BTW te vragen aan de koper (hij dient die wel afterekenen aan de belastingdienst). Nog niet al vraagt de verkoper 100% BTW, er is geen wet in Nederland die dat verbied, hij dient dat dan wel af te dragen aan de belastingen daar hij anders fraude pleegt.
Ja, dat mag.
Voedsel en niet-alcholische drank 6%, overige 21% (alcohol, zaalhuur e.d.).
21% btw op water is echter niet slim. De prijzen op de kaart zijn prijzen inclusief BTW. Hierover moet de ondernemer dus de BTW afdragen. Hij verdient dus minder als hij een flesje water onder het 21% tarief administreert. Want dan moet hij ook meer BTW afdragen. Als klant maakt het niks uit, je betaalt gewoon de prijzen op de kaart.

Een horecaondernemer moet zijn boekhouding splitsten in 3 BTW tarieven, 21, 6 en 0 procent.
Als je dus een wodka-jus verkoopt, dan boek je het glas jus op 6% en de wodka op 21%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Particulieren kunnen niets doen met de btw. Daarom hoeft een ondernemer aan een particulier geen factuur met btw te geven. Voor de particulier geldt dus de totaalprijs. Dat is wat het de particulier kost en voor hem van belang is.
Je weet dan dus niet wat het btw-bestanddeel is. Als particulier word je niet om btw gevraagd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Zeker weten van niet. Wat de vorige antwoorder beoogt te zeggen is dat wanneer een ondernemer een foutief percentage berekend, hij ook verplicht is dat af te dragen. Maar dat betekent GEENSZINS dat die ondernemer maar kan doen en laten met het percentage BTW.

In het door jou beschreven geval zou ik die 21% beslist NIET accepteren, tenzij die ondernemer er een beetje alcohol aan heeft toegevoegd, maar dat lijkt me letterlijk en figuurlijk wel sterk....