kan men belasting heffen als je van iemands bank geld met toestemming pint maar dat steeds mag houden?

ik ken iemand die zomaar van zijn oma steeds 1000 euro pint maar dat mag houden omdat ze het haar kleinkind gewoon gunt. De moeder van dat kleinkind is reeds dood

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

als de rekeninghouder toestemming geeft (het is tenslotte haar geld en daar mag ze mee doen wat ze wil) lijkt mij niet dat je daar nog eens belasting over mag heffen.

Als ik geld pin mag ik daar ook mee doen wat ik wil, het is tenslotte mijn geld. Ik kan het uitgeven aan boodschappen, maar kan het bijvoorbeeld ook aan mijn moeder geven. Hetzelfde principe.

De rekeninghouder geeft toestemming dus ja, dat kan zomaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De belasting zal dan moeten bewijzen dat deze persoon het geld ontvangt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het maar niet meer is dan 4600 euro dan kan de belastingdienst niks maken : erboven moet er schenkingsrecht erover betaald worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Per jaar dan is dan vrij van belasting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe moet dat wel ja, omdat er schenkbelasting is. Maar goed, je kunt altijd kijken of ze er niet achter komen als je het op deze manier aanpakt. Al denk ik dat het wel gaat opvallen en dan zal de belasting het inderdaad weer moeten bewijzen. Je kunt de belasting berekenen op onderstaande site.

Toegevoegd na 2 minuten:
En volgens die calculator betaal je vanaf 2736 euro in een jaar schenkbelasting.

Toegevoegd na 2 minuten:
een kalenderjaar welteverstaan.