Betaal je inkomstenbelasting als je in het buitenland geld verdiend?

Ik ben zelfstandig Internet ondernemer en verdien mijn geld internationaal. Klanten komen overal van de wereld maar waar verdien ik mijn geld eigenlijk? In Nederland maar digitaal kan wereldwijd. Mocht ik een rekening in het buitenland hebben en daar mijn verdiensten op laten uitbetalen, betaal ik in Nederland dan nog inkomsten?

11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (4)

Als je hier in Nederland woont, ben je een 'binnenlandse belastingplichtige' en betaal je hier over je hele wereldinkomen inkomstenbelasting.

"Binnenlandse belastingplichtigen zijn:
particulieren (natuurlijke personen) die in Nederland wonen;
lichamen opgericht volgens Nederlands recht (zoals naamloze vennootschappen en besloten vennootschappen);
lichamen opgericht volgens buitenlands recht die in Nederland gevestigd zijn.

Zij moeten over hun hele wereldinkomen in Nederland inkomstenbelasting betalen. Ook over hun buitenlandse inkomsten. Om te voorkomen dat zij dubbele belasting moeten betalen, heeft de Nederlandse overheid belastingverdragen gesloten met een groot aantal landen. Als er met een bepaald land geen belastingverdrag is gesloten, gelden de bepalingen die zijn vastgelegd in het Besluit voorkoming dubbele belasting 2001."
Computoon
11 jaar geleden
Richardvdm
11 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Wil geen belasting ontduiken maar wel uitzoeken wat het beste is voor belastingvoordeel. Eventueel verhuizen buiten Nederland lijkt mij de oplossing.
ronron1212
11 jaar geleden
Dan betaal je in het buitenland gewoon belasting over al je inkomsten.
Jouw klanten kopen in een Nederlands (Belgisch) bedrijf. Dus zijn de inkomsten hier verworven en dienen ze hier ook aangegeven te worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vergat nog te melden, dat storten op een buitenlandse rekening mag, maar je moet het aangeven. Als je dat moest 'vergeten'. komt de fiscus daar gauw genoeg achter. Alle betalingen gebeuren via de bank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je betaalt belasting in het land waar je de inkomsten verdient hebt...

Toegevoegd na 14 uur:
Kijk even op deze link van de belastingdienst.
Met name:

Aftrek ter voorkoming van dubbele belasting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Voor iemand die in NL woont, is dat in ieder geval niet juist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deels waar: zie mijn bewerkte antwoord.
Thanx voor geen waardevol antwoord.
Als u volgens de fiscale begrippen woont in Nederland, bent u in Nederland belastingplichtig voor uw wereldinkomen. Het is afhankelijk van uw eerlijkheid in hoeverre u inkomsten die u eventueel(wegsluist) verdient aan buitenlandse clientele aan de belastingdienst opgeeft. Doet u dat niet dan loopt u een heel groot risico. De vraag stellen is in feite de vraag beantwoorden. Stel u lijdt op enig moment verlies, dan wilt u dat toch ook fiscaal verrekenen? Zeker als uw manier van werken als fiscale bron is aan te merken? Als u van diefstal uw beroep maakt, dan is de opbrengst ook winst.

Toegevoegd na 4 minuten:
na (wegsluist) volgt een , verdient aan moet zijn verdien..d aan. Achter buitenlandse clientele moet weer een ,