Heeft een hoog salaris een negatieve invloed op je hypotheekrenteaftrek?

Ik heb een hypotheek ( samen met partner)van (168.000) en los iedere maand in zijn geheel af. Echter krijg ik sinds 2011 geen hypotheekrenteaftrek meer ( mijn partner wel??). Ik heb geen idee waarom niet! Ik krijg het maar niet uitgezocht.
Ik heb 2 banen en verdien 50.000 bruto per jaar ( mijn partner iets minder). Verder heb ik wel wat spaargeld.
Ook geef ik jaarlijks pensioen op ( kan in mijn beroepsgroep).

Heeft iemand een idee of ik wel of geen recht heb op teruggave van renteaftrek?

Groetjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als je partner alle rente aftrek opgeeft krijg jij het niet meer. Het ligt dus aan de manier waarop je de rente aftrek verwerkt in je jaaropgave of bij je werkgever.
ronron1212
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Ronron zal bedoelen: het ligt dus aan de manier waarop je de rente aftrek verwerkt in jullie GEZAMENLIJKE aangifte. M.a.w.: hoe verdelen jullie in de aangifte de hypotheekrenteaftrek. Wordt alle hypotheekrenteaftrek naar de partner doorgeschoven?
Het zal gezien het inkomen weinig of niets uitmaken wie de hypotheekrenteaftrek toebedeeld krijgt. (schijf 3 / schijf 2)
Voorop gesteld, dat u niet het achterste van uw financiële tong laat zien, maakt u wel duidelijk, dat u de minstverdienende partner ben. Van de 168.000 hoest u 50.000 op. Het kan zijn dat u in het verleden op basis van de eigendomsverhouding het huurforfait hebt aangegeven de rente hebt afgetrokken en in 2011 hebt besloten dat alleen bij de meest verdienende partner te doen. Dat u geen idee hebt waarom u geen h.aftrek hebt genoten bevreemdt mij, want een simpele blik in uw aangifte maakt het duidelijk. U hebt wel of geen h.rente afgetrokken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vergis mij met uw inkomen. Ik ging uit van de hypotheek. Sorry. Blijft van kracht dat u of uw partner alles verwerkt of een van beide. Inzage in uw afschrift zal toch een oplossing moeten bieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt recht op renteaftrek. Ik neem aan dat je samen met je partner in de woning woont en mede-eigenaar van de woning bent. Je kan bij de aangifte voor de inkomstenbelasting echter schuiven met de rente. Je kunt dus een deel of alle rente aftrekken bij je partner en daarmee gezamenlijk minder belasting betalen. Hoe dit precies bij jou uitvalt is met deze gegevens niet te zeggen.

Ik ga ervan uit dat je partner ook je fiscale partner is.
De regels voor het fiscaal partnerschap zijn veranderd per 1 januari 2011. Kan zijn dat je hierdoor niet meer als fiscaal partner gezien wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Constateren van de gewijzigde voorwaarden voor fiscaal partnerschap is een goed punt.
Teruggave van renteaftrek is een onbekend begrip.
Het is teruggave van belasting op grond van aftrek rente van schulden voor de eigen woning.

Als jullie niet getrouwd zijn en ook anderszins geen fiscale partners zijn dan kan er geen overdracht van aftrek van betaalde hypotheekrente plaatsvinden. Als jullie allebei schuldenaar zouden zijn dan zal degene die de rente betaalt die rente kunnen aftrekken. Het lijkt mij fiscaal aan te bevelen dat degene met het hoogste inkomen de gezamenlijk te betalen rente betaalt en aftrekt.

Ga eerst te rade bij degene die de aangifte opstelt.
De vraag is ook wel of jullie beiden eigenaar van het huis zijn. Dat beide hebben getekend voor de hypotheekschuld wil in het geheel niet zeggen dat beide ook eigenaar zijn van de woning.
Ga voor de zekerheid bij een fiscaal en juridisch deskundige te rade en vraag dan of jullie financiele gang van zaken en samenlevingsovereenkomst evenwichtig en goed in elkaar zitten.