Hoe werken de belastingschijven als je samen aangifte doet?

Inkomens boven de 33.436,- zitten in schijf 3. Maar hoe werkt dat als je samen aangifte doet? Voorbeeld:
Ik verdien 25.000, mijn vriend 35.000.
Zitten we dan samen voor 26.564,- in schijf 3 of alleen hij voor 1.564,-?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

De schijven werken voor jullie allebei apart de inkomens worden niet opgeteld.
ronron1212
11 jaar geleden
Alleen hij voor € 1.564. Belastingheffing is geïndividualiseerd dus per persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het valt mij op dat er medailles worden uitgedeeld terwijl er nog betere antwoorden mogelijk kunnen zijn. Ik zeg niet dat het in dit geval zo is, maar er wordt in elk geval wel iets over het hoofd gezien. Het is namelijk mogelijk om in bijzondere omstandigheden bepaalde inkomsten en aftrekposten aan de partner over te dragen. Dit aspect komt in de twee voorgaande antwoorden niet tot uitdrukking. Lees bij www.Belastingdienst, het hoofdstuk:Fiscaal partnerschap en gevolgen van fiscaal partnerschap. Ik ben benieuwd naar uw reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gerardkl, nergens is te zien dat voor antwoorden op deze vraag medailles zijn uitgedeeld.
Voor antwoorden worden namelijk geen medailles toegekend. Het toekennen van positieve en/of negatieve duimpjes berust niet op de kwaliteit van de antwoorden maar of ander gebruikers het een goed of slecht antwoord vinden.
Vaak worden die kwalificatie niet gemotiveerd. Vooral negatieve duimpjes ontberen een toelichting. Ook het "beste antwoord" is niet objectief bepaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder uw profiel staat een medaille afgedrukt. Is dat niet vanwege uw antwoord op de vraag? Kennelijk begrijp ik een en ander niet goed. Sorry.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een inleiding kunt u vinden onder "Richtlijnen" aan de bovenkant van de bladzijden.
Graag hoor ik dan van u, bij voorbeeld d.m.v. een Persoonlijk Bericht.