Ik wil mijn huis overschrijven op naam partner met nieuwe hypotheek. moet ik dan overdrachtsbelasting betalen?

Mijn partner en ik wonen samen. Het huis is van mij (op naam en hypotheek) en we hebben een samenlevingscontract. Door financiele omstandigheden moet ik het huis verkopen. Nu wil ik het huis overschrijven (verkopen) aan mijn partner die een hypotheek gaat nemen. Moeten we dan overdrachtsbelasting betalen of kan dit enkel door bij de notaris het huis over laten schrijven op naam partner?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (2)

Ja, je partner moet (helaas voor jullie) overdrachtsbelasting betalen. Het huis wordt 'gewoon' verkocht.

Dat moet volgens mij zelfs ook als het huis van één partner op beide namen wordt gezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ho, ho, ho. Als u in de problemen zit, en naar wat ik van u begrijp, 'financiële' problemen, dan dient u voorzichtig te zijn met wat u met uw bezittingen bijvoorbeeld uw huis gaat doen. U schrijft een samenlevingscontract te hebben met uw partner. U wilt het huis op naam van uw partner laten zetten en hij zal dan een hypotheek nemen. Hier maakt u al een veel voorkomende denkfout. Niet uw partner of welke huizenbezitter dan ook neemt hypotheek. Degene die geld nodig heeft, geeft het huis als hypothecaire eigendom aan de bank in ruil voor geld. De bank is de instantie die bij accoord het huis als hypothecaire zekerheid aanvaardt.De simpele overschrijving op naam maakt uw partner nog geen fiduciair eigenaar van het huis. Verder is het zo, dat als u vanwege uw problemen uw huis onttrekt aan de mogelijkheid van beslag door een schuldeiser(bijvoorbeeld de Fiscus) u zich wellicht schuldig maakt aan Fraus Legis. Het opzettelijk onttrekken van eigendommen ter voorkoming van beslag. Omdat u een samenlevingscontract hebt zal dat contract om die reden wellicht door u gewijzigd willen worden (noodzakelijkerwijze?). Dat maakt het voor de Fiscus eenvoudiger om te bewijzen dat u Fraus Legis pleegt en u legt alsnog het loodje. Deze rechtsregel dateert al vanuit de Romeinse tijd. Er valt zeer veel over te lezen op diverse sites. Kijk naar onderstaande bronnen.