Moet je belasting betalen in nederland over geld verdient als backpacker in australie?

Het gaat over een bedrag van +/- 10000 euro

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Als je in het buitenland woont, is het eigenlijk aan jou waar je loonbelasting wilt betalen, ALS je het maar betaalt. Je mag dus aangifte doen in Nederland (wat vrij eenvoudig is maar niet altijd even voordelig), maar ook in Australie . Jij woont daar echter niet, maar verblijft er zo te lezen tijdelijk, als toerist.

Dit is ZO een specifiek geval - inkomsten buiten Nederland maar daar wel officieel woonachtig, maar NIET in een ander EU-land - dat het aanbeveling verdient daarover even contact op te nemen met de belastingdienst. Die zijn er overigens niet op uit je per se hier belasting te laten betalen, hoor ;)

Maar belasting betalen moet je ; dat is nu eenmaal over de hele wereld zo, en een van de weinige zekerheden die je hebt in het leven ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Normaal gesproken echter moet je, als je in Nederland WOONT, in Nederland je verzamelde 'wereldinkomen' opgeven. Pas wanneer je buiten Nederland woont, worden allerlei speciale regels van toepassing. De vraag is dus uiteindelijk of je (tijdelijk) in Australie WOONT, of er op (werk)vakantie bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OK thx, het is een werk vakantie. Het gaat mij er vooral om dat ik geen dubbele belasting betaal. 1 keer in australie en dan nog is een keer nederland. Geen overdracht belasting of zoiets ( als dat überhaupt bestaat ).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, daar hoef je niet bang voor te zijn ; het is of/of. In jouw situatie gaat het om waar je WOONT, en dus vermoed ik dat je gewoon aangifte moet doen in Nederland. Je hoeft dan niet ook in Australie aangifte te doen. Precies andersom wonen wij in Duitsland, maar werkt mijn man in Nederland. We mogen dus - omdat het EU is - kiezen waar we aangifte doen, en doen dat in Nederland. Met de Duitse (loon)belastingen hebben we dus niks te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je maar 10.000 euro verdient betaal je toch sowieso geen belasting?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ik denk dat het bedrag dat je belastingvrij mag verdienen wel iets lager ligt dan dat. Maar hoeveel je er ook over betaalt uiteindelijk. áángeven moet je het zeker. Wellicht heeft deze persoon ook nog andere inkomsten / uitkering/ beurs ofzo.