waarom wordt er 450 euro aan heffingskorting op mijn salaris ingehouden?

op mijn loonstrookje is te zien dat er per maand 450 euro aan heffingskorting wordt ingehouden. Ik verdien 2000 euro netto, inclusief deze heffingskorting. Voor de rest heb ik geen bijbaantje, uitkering e.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Ik heb het even opgezocht en het is een loonbelasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pleuni, waar werk jij? ik wil ook zo'n baas. 2000 euri netto.

Maar even serieus... je zegt 450 euro heffingskorting wordt ingehouden?
Dit gaat niet goed.

Op je bruto salaris worden diverse zaken ingehouden en verrekend.
Een van de zaken die INGEHOUDEN worden is de LOONHEFFING.
Dit is de voorheffing Loonbelasting,
'n percentage verdeeld over 3 schijven van de verschuldigde loonbelasting over je bruto loon vallend in BOX 1.

De Heffingskorting is een korting op de loonheffing die iedere werkende Nederlander krijgt en in mindering wordt gebracht op de in te houden loonheffing.

Deze heffingskorting is een vast bedrag per jaar dat verdeeld wordt over 12 maanden en maandelijks minder op je Loonheffing wordt ingehouden.
Dus per saldo betaal je minder inkomstenbelasting.

Heffingskorting wordt dus niet ingehouden maar in mindering gebracht op het eigenlijk in te houden Loonheffings bedrag.

De maximale heffingskorting 2011/ 2012 is 2033 euro p.j.

Daarnaast kun je nog recht hebben op bijzondere kortingen zoals wanneer je recht hebt op hypotheekrente aftrek of kinder aftrek.