wordt kinderopvangtoeslag berekend over totaal uur gewerkt per jaar of per week?

kunnen de uren van een vorige baan die niet zijn gebruikt voor kinderopvang meegeteld worden met uren recht op opvangtoeslag bij volgende baan? kinderdagverblijf was met vorige job niet te combineren maar zou met het nieuwe wel te combineren zijn als er een aantal uur van voorgaande weken ook mee zouden kwalificeren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belgie of Nederland?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederland :)

Antwoorden (3)

De kinderopvangtoeslag van de Nederlandse overheid wordt wordt voor een jaar uitgekeerd. Als u nog geen toeslag voor 2012 heeft aangevraagd, dan is dat nog mogelijk.
Op bijgaande website kunt u een proefberekening uitvoeren, zodat u kunt zien welk bedrag u kunt verwachten als u nog niets over 2013 heeft ontvangen. En anders kunt u kijken wat het bedrag voor 2013 wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb al eens eerder een proefberekening gedaan maar ik bedoel in aansluiting op artikel 1.7 punt 3 "Verhouding dienstverband en uren kinderopvang." Ons dichtsbijzijnde kinderopvang biedt geen halve dagen aan en ik werk wel 2 halve dagen per week - er zou dus een rekening liggen voor 2 volle dagen en zodoende ook toeslag aangevraagd worden voor 2 volle dagen. Is dit een probleem? Kijkt de belastingdienst naar totaal gewerkte uren per jaar en totaal afgenomen uren opvang of meer 1 op 1: kinderopvang rekening is voor een hele dag en die mevrouw werkt maar een halve dag? Want ik werk wel al een aantal weken zonder dat mn kindje naar opvang gaat (familie vangt gratis op maar komt niet altijd goed uit)
Pas op het moment dat de toeslag ingaat gelden de contracturen die er dan zijn. Heb je tijdens je andere job dus meer uren gewerkt, maar geen toeslag gehad, tellen ze niet mee.
Je mag 140% van je uren tellen voor de toeslag, als je kind naar de dagopvang gaat. 70% als je kind naar de BSO gaat.

Wer je dus 24 uur vermenigvuldig je dat met 52, op het contract wat je afsluit met het KDV staat het aantal af te nemen uur op jaarbasis, dit bereken je ook naar rato dus delen door 52 en vermenigvuldigen met het aantal weken dat je dit jaar afneemt. Zo zie je of je er onder blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu is het me duidelijk dank jullie wel! Het kinderdagverblijf dat ik op het oog hebt rekent per hele dag van 11 uur. Met mijn huidige baan van 4,5 uur x 2 is dat dus niet rendabel. Maar ook met de baan waarvoor ik nu aan het solliciteren ben = 6,25 uur x 2, zal ik dus nog een stukje zelf 100% moeten betalen: 6,25*1.4=8.75 dus 2 uur en een kwartier per dag 100% zelf betalen - dat tikt over een maand toch wel hard aan opgeteld bij de eigen bijdrage van 1/3. Is het normaal dat er geen halve dagen kunnen worden afgenomen?? Hoe wordt dit doorgaans opgelost??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle kinderdagverblijven willen dat je een hele dag afneemt. Zeker in deze tijd kun je best een verzoek neerleggen, anders zoek je een ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kriz: dat klopt. Nu de kinderdagverblijven het steeds moeilijker krijgen worden ze ook steeds flexibeler uit angst om klanten helemaal kwijt te raken. Is altijd de moeite waard om het te vragen. Bij één van de kinderdagverblijven hier kun je bijv. kiezen tussen 6, 8 of 11 uur per dag.
Je kan alleen kinderopvangtoeslag krijgen over de maanden dat je ook gebruik hebt gemaakt van de kinderopvang. (Uit jouw vraag kan ik niet opmaken of dat ook inderdaad het geval was.) Als je bijvoorbeeld per 1 september gebruik maakt van het kinderdagverblijf kun je niet de gewerkte uren van voor 1 september betrekken bij de aanvraag kinderopvangtoeslag. Werk je in september maar 8 uur per week en in de maand oktober 24 uur per week. Dan kun je die gewerkte uren wel "middelen". Dus over die twee maanden kun je dan wel voor 16 uur per week kinderopvangtoeslag aanvragen. Dus als je bij je vorige baan wel gebruik hebt gemaakt van kinderopvang (alleen minder uren) dan kun je de gewerkte uren van die baan wel mee tellen (middelen). Maakte je toen helemaal geen gebruik van kinderopvang dan is dat niet het geval.
Zie ook http://tinyurl.com/8dwyc6d (site belastingdienst over urencriterium, daar kun je doorklikken naar "wisselende uren")
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helder, bedankt!