Als je zelf ontslag neemt en je partner heeft een goed inkomen, krijg je dan nog een vorm van belastingvoordeel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Als het goed is moet je dan maandelijks een toeslag krijgen voor minst verdienende partner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Er wordt waarschijnlijk hier geen toeslag verstrekt.
Wat u (Maria16) zult bedoelen is dat de algemene heffingskorting wordt uitbetaald. De uitbetaling varieert in 2012 van € 1491 tot € 2033 als er geen inkomen is. De hoogte is afhankelijk van het geboortejaar niet of weinig verdienende partner. Een toeslag naast de uitbetaling algemene heffingskorting is mogelijk. De niet verdienende partner moet dan jonger zijn dan 65 jaar. De verdienende partner moet 65 jaar of ouder zijn en geboren vóór 1950. Deze toeslag heet partnertoeslag en wordt uitgekeerd aan de verdienende partner (de AOW-er dus).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad de algemene heffingskorting,maar blijf nog bij het oude hangen want toen werd het een soort van toeslag genoemd voor de minst verdienende partner. Van het geboorte jaar afhankelijk weet ik niet,ik ben dan ook benieuwd vanaf welk jaar dit is?
Jazeker, j4 bent dan vrijgesteld van het betalen van loonbelasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij geen min, maar over WW (als je daar recht op hebt) betaal je natuurlijk nog wel loonbelasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zelf ontslag neemt heb je geen recht op WW, toch?
Zodra jij geen inkomen meer hebt en je partner wel, dan kun je jouw algemene heffingskorting aftrekken van het inkomen van je partner.

Dit wordt 'aanrechtsubsidie' genoemd. De aanrechtsubsidie wordt langzaam afgebouwd: van 2008 tot 2023 wordt deze steeds kleiner gemaakt. (Versobering uitbetaling algemene heffingskorting)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
kleinehenkie schrijft hierboven: Zodra jij geen inkomen meer hebt en je partner wel, dan kun je jouw algemene heffingskorting aftrekken van het inkomen van je partner. Kleinehenkie zal het goed bedoelen maar wat hij hierboven zegt is onzin. De algemene heffingskorting wordt NIET van het inkomen partner afgetrokken. De algemene heffingskorting niet of weinig verdienende partner wordt aan de niet of weinig verdienende partner zelf uitgekeerd. Hiervoor is uitsluitend van belang dat de verdienende partner voldoende belasting heeft betaald c.q. voldoende inkomen heeft. Er kan immers nooit meer belasting worden uitbetaald dan er ingehouden is.
Het gevolg is dat de algemene heffingskorting dus én van toepassing is op de te betalen belasting van de verdienende partner én ook wordt uitgekeerd aan de niet verdienende partner. De jaren van afbouw algemene heffingskorting zijn niet helemaal juist. Die betreffen de jaren 2009 tot 2024. Start afbouw dus in 2009, uitbetaling nihil m.i.v. 2024.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor fisbel, maar waar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zat inderdaad fout, het wordt niet van het inkomen van de meestverdienende partner afgetrokken. Verder klopt mijn antwoord wel. De jaren van afbouw zijn echt 2008 - 2023.