Debet in de 19% BTW periode en credit in 21%. Hoe zit het nu?

We hebben op het werk een discussie over facturen die gecrediteerd worden in een nieuwe BTW periode.
Stel: Je hebt een factuur naar iemand gestuurd voor een dienst die hij/zij in september 2012 heeft afgenomen.
Deze factuur blijkt achteraf toch niet goed te zijn en deze moet gecrediteerd worden.
het is inmiddels 4 oktober en in het boekhoudsysteem zitten de nieuwe BTW tarieven van 21%.
Moet je nu dan een creditfactuur sturen met het nieuwe BTW tarief of moet je de oude tarieven hanteren?
Mijn leidinggevende zegt namelijk dat hij nu 21% moet crediteren als BTW. Mij lijkt dit volkomen onlogisch omdat de factuur destijds gewoon 19% bedroeg.
Wat denken jullie? Heb ik of mijn baas gelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

het gaat om werkzaamheden VOOR 1 oktober dus de creditnota moet belast worden met 19% ook als deze na 1 oktober gedateerd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als een factuur voor 1 oktober moet worden gecrediteerd is dat met 19% btw
ronron1212
11 jaar geleden
De werkzaamheden hebben onder het oude BTW-tarief plaatsgevonden. Je kunt die dus niet onder het nieuwe tarief verrekenen.

Zo kun je ook niet bij werkzaamheden die in november plaats gaan vinden, maar waarvan de rekening is opgemaakt in september én in september betaald is, berekenen met het nieuwe BTW-tarief.