Hoeveel rente betaal je over een vader op zoon schenking?

Wat ik weet is dat een vader zijn kind 5000 euro per jaar mag schenken belastingvrij.Deze toelage krijg ik nu al jaarlijks van mijn vader. Nu wil mijn vader mij een schenking doen van 45000 euro, hoeveel belasting ga ik over dit bedrag betalen? Ik kan het nergens terugvinden.

Alvast hartelijk dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In jouw vraag heb je het over rente, in je toelichting over belasting. Ik neem aan dat je belasting bedoelt. Hiervoor is het van belang te weten of je tussen de 18 en 35 bent en of het bedrag wordt aangewend voor aankoop eigen woning of aflossen eigen-woning-schuld.

Het beste antwoord

Als je vader jou het geld schenkt maar hij het weer terug leent van jou dan moet hij aan jou een bepaald percentage rente betalen. Dat als je iets wilt weten over rente.

Als je vader aan jou elk jaar geld (€ 5.000) schenkt dan is dat geen toelage, zoals je schrijft, dus geen inkomen, hoef je het niet aan te geven dus geen belasting over te betalen

Als je vader binnenkort gaat overlijden dan kan het voordelig zijn voor jou om nu alvast wat krijgen. Dat bespaart later erfbelasting.

Van de eerste € 115.708 die je erft boven de overlijdensvrijstelling van 19.114 betaal je 10 %. Daarboven 20 % erfbelasting.

Als de erfenis bij voorbeeld € 200.000 zou zijn dan bespaar je door nu geld te ontvangen mogelijk 10% erfbelasting.

Praat het eens goed door met je vader. Zo lang het kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er moet 10% schenkbelasting worden betaald over € 45.000 Hierbij is € 5030 vrij van belasting.
Het maakt enig verschil of de belasting vrij is van recht (ouder betaalt de belasting) of niet vrij is van recht (kind betaalt de belasting)

Eenmalig kan een verhoogd bedrag belastingvrij worden geschonken. Het kind moet dan tussen 18 en 35 jaar zijn. Dit vrijgesteld bedrag is € 24.144
De belastingdienst heeft een handige renkenhulp om te bepalen hoeveel schenkbelasting er moet worden betaald. Tevens geeft deze rekenhulp informatie over de mogelijkheden van schenkingen in het algemeen.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/schenkbelasting/
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvulling: de extra verhoogde vrijstelling voor kinderen tussen 18 en 35 jaar van € 50.300 ten behoeve van de financiering van een studie of een eigen woning!
Computoon
11 jaar geleden
Zie het al gegeven antwoord. Als je het bedrag op de bank zet en daar laat staan, gaat het meetellen in box 3. Voor die box wordt uitgegaan van een fictief rendement van 4% waarover 30% belasting moet worden betaald. Dit bedrag zou dus goed zijn voor 540.- te betalen inkomstenbelasting. Maar uiteraard kun je dit zo niet zeggen, want je moet alle boxen samen bekijken.