ik ben particulier en heb een bedrijf een dienst bewezen. ik zal daar een rekening voor sturen. moet ik BTW rekenen/afdragen? en wat als niet afdraag?

dus als ik een factuur stuur als particulier waarop ik btw bereken, dan komt de fiscus daar toch niet achter? k wil t netjes doen hoor. maar k ben nieuwgierig hoe de fiscus hier achter zou komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (5)

Als je eenmalig dit doet en de inkomsten inclusief btw opgeeft bij je aangifte is er niets aan de hand.
ronron1212
11 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet.

U bent ondernemer voor de omzetbelasting als je regelmatig prestaties verricht die BTW-plichtig zijn. Werkt u bijvoorbeeld als hovenier naast uw vaste baan als feelancer? En doet u dat een of twee keer per maand? Dan moet de hovenier zich aanmelden bij de Belastingdienst, BTW gaan rekenen en dit gaan afdragen.

Als het gaat om werkzaamheden die slechts incidenteel zijn dan levert dat geen BTW-plicht op. U hoeft dus geen BTW te rekenen op uw factuur, en u hoeft dit ook niet af te dragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je als ondernemer diensten verricht of producten levert aan een andere ondernemer tegen een vergoeding, ben je verplicht om een factuur op te maken, anders niet.

Jij hoeft dus geen factuur te sturen. (Een factuur moet overigens aan een flink aantal eisen voldoen om acceptabel te zijn voor de Belastingdienst.).

Als niet-ondernemer mag je geen BTW in rekening brengen.

Het enige wat je hoeft te doen is (als het bedrijf dat wil) een declaratie te sturen naar dat bedrijf. Maar je zou ook kunnen volstaan met het afgeven van een kwitantie, nadat het bedrijf aan jou betaald heeft. Dan heeft het bedrijf een boekstuk voor de boekhouding. Het ontvangen bedrag geef je gewoon op aan de Belastingdienst ('andere inkomsten uit arbeid').
Computoon
11 jaar geleden
Als particulier mag je geen BTW in rekening brengen, MAAR...doe je het tóch, dan moet je die BTW ook afdragen aan de fiscus. Jouw afnmer ..het bedrijf..gaat die kostenfactuur natuurlijk boeken. Als dat bedrijf boekencontrole krijgt van de fiscus, komen ze JOUW factuur ook tegen..en bij twijfel zullen ze die natrekken en komen dan bij jouw !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als particulier bereken je geen btw. Je hoeft ook geen factuur op te stellen. Op onze website lees je voor wie de btw geldt: http://bit.ly/NdMenw

De inkomsten van jouw dienst geef je aan in je aangifte inkomstenbelasting. Dit zijn inkomsten uit overig werk. Op onze website vind je hierover meer informatie: http://bit.ly/SHwd7S

Pim
Webcareteam Belastingdienst