wat is de maximale bijdrage Zorgverzekeringswet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
als zelfstandige of in loondienst?

Antwoorden (1)

€ 3.554 bij het maximaal bijdrage inkomen van € 50.064
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Dat is wel de tabel voor mensen die zelf een aanslag krijgen en niet als je in loondienst bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo is het bedrag hoger dan als je in loondienst bent?
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle in loondienst betaald de werkgever nog een stuk.
fisbel
11 jaar geleden
ronron1212: Het antwoord van Pelle is kort en krachtig en voor alle partijen geheel juist. Niet alleen de groep die zelf een aanslag krijgt maar ook de werkgever / werknemer krijgt te maken met de verhoging van het maximumbijdrageloon van € 33.427 naar € 50.064 - uiteraard voor zover de werknemer meer verdient dan € 33.427 De werknemer kan de (door de werkgever) betaalde premie op zijn maandoverzicht aflezen. De ophoging van het maximumbijdrageloon scheelt de werkgever aanzienlijk: van maximaal € 2590 te betalen ZVW-premie naar € 3554. Een verhoging derhalve van € 964. Omdat de werkgever doorgaans deze premie betaalt merkt de werknemer 'niets' Maar de tabel 2012 is dus én voor werkgever / werknemer én voor mensen met overige inkomsten wezenlijk gewijzigd. Als 'pleister op de wond' is de ZVW-premie verlaagd met 0,65%. Van 7,75% naar 7,1% en van 5,65% naar 5,0% (deze laatste percentages voor o.a. overige inkomsten) Hier na te lezen: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/sociale_verzekeringen/veranderingen_bijdrage_zvw_2012/u_bent_werkgever
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel fisbel! Het ging toch echt om de maximale bijdrage Ronron....
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle als je in loondienst bent betaal je zelf minder . dat is wat ik alleen zeg.
fisbel
11 jaar geleden
Ronron1212: je betaalt helemaal NIETS aan premie ZVW. Want je werkgever betaalt alle premie ZVW.
De premie in loondienst is 7,1%. Dus niet minder maar meer dan mensen die een aanslag krijgen zoals mensen met overige inkomsten of alimentatie-ontvangers. Deze betalen minder premie ZVW, te weten 5%. Of eigenlijk is het nog anders: (uitleg gekopieerd van internet):
Naast de bruto vergoeding voor de Zorgverzekeringswet van je werkgever, betaal je zelf ook een netto premie ZVW. Deze netto premie is gelijk aan de bruto vergoeding van je werkgever en wordt berekend over je bijdrage-inkomen ZVW.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron als je in loondienst bent betaald jij ook zvw maar dat gaat via de werkgever. Je krijgt dus geen aanslag voor deze verzekering. Pelle heeft gelijk.
gvrox
11 jaar geleden
Als werknemer merk je het wel hoor, omdat er over de vergoeding door de werkgever inkomstenbelasting betaald moet worden. In het 'ergste' geval 52% van 964 euro, dat is net iets meer dan 500 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel en ronron1212, je betaalt zowel in loondienst als niet in loondienst inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet.
In loondienst en bij uitkering betaal je de premie aan de werkgever (die het afdraagt aan de fiscus). Als je niet loondienst bent oen ook geen uitkering hebt betaal je het aan de inhoudingsplichtige en/of aan de fiscus,.
De werkgever en uitkeringsinstantie vergoedt de premie aan je en daarover ben je (omdat dat inkomen is) alleen inkomsten- of loonbelasting verschuldigd.
ronron1212
11 jaar geleden
De werkgever betaald daar ook aan dat zijn de kosten die niets met je brutoloon te maken hebben maar met de overige werkgevers kosten op het loon. Niet alles zit in het brutoloon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vergoeding van de werkgever en uitkeringsinstelling voor de premie ZVW is een belaste aanspraak, die het fiscaal loon verhoogt en dus daarin is begrepen.