Moet je de btwverhoging betalen als je iets nu besteld, maar pas na 1 oktober, bij aflevering betaald?

Ik ben van plan een nieuwe auto te kopen. Helaas door omstandigheden kon ik hem niet voor 1 juli kopen. Nu wil ik hem komende week gaan bestellen, maar volgens de verkoper kan hij pas in januari afgeleverd worden.

Als ik pas in januari betaal, hoe zit het dan met de komende btw verhoging in oktober? Komt er dan nog eens 2% bij, terwijl ik nu de factuur onderteken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je de auto in januari betaalt, betaal je de verhoogde BTW. Als je de auto nu betaalt, betaal je de huidige BTW. E.e.a. moet je even afwegen wat goedkoper is: de rente die je over de nog niet betaalde auto kan krijgen in de komende 4 maanden of de 2% BTW_verhoging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als op het door jou getekende factuur de BTW op het huidige nivo staat, betaal je dat ook in januari. Als er staat zoiets als "met de nog toe te voegen BTW in januari" betaal je het verhoogde tarief. Dat wat op het koopcontract is bindend.
ronron1212
11 jaar geleden
Leveringsdatum is bepalend voor de btw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de leveringsdatum of de betaaldatum?
ronron1212
11 jaar geleden
De leveringsdatum
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NEE de datum van de factuur is bepalend voor het BTW bedrag. als de factuur van sep.is kan je hem in jan. betalen met 19%
ronron1212
11 jaar geleden
Nee dan heb je het echt over iets anders. De factuur wordt gemaakt op datum levering de leveringsdatum is dus belangrijk niet de betaal datum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
info van Belastingdienst voor ondernemers:
Ingang tariefsverhoging

Om te voorkomen dat ondernemers aanvullende factureren voor het verschil tussen 19% en
21% moeten uitreiken mogen ondernemers voor prestaties die zij verrichten na 30 september
2012 en die onder het 21% tarief vallen reeds voor 1 oktober 2012 btw factureren naar het tarief
van 21%. De ondernemer die de prestatie afneemt mag die 21% conform de regels voor het recht op aftrek in aftrek brengen.

Andere antwoorden (5)

De BTW datum is de datum van levering. Dus ja, je betaalt 2% meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat hierboven ook al gezegd is klopt inderdaad. De BTW verhoging wordt doorgevoerd op basis van de datum van prestatie.

Datum van prestatie is in dit geval de afleverdatum van de auto. Als dat in januari 2013 ligt, dan betaal je dus in ieder geval 2% meer over de aanschaf van de auto. Wanneer je de factuur krijgt en betaald doet er niet toe.

Stel dat je nu je auto zou krijgen, maar pas in 2013 gefactureerd wordt, dan betaal je dus nog 19% BTW.

Er is wel een uitzondering gemaakt voor nieuwbouw en verbouwingen. Maar voor auto's dus helaas niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er voor de hoogte van de koopprijs aan wat de particuliere koper met de verkoper is overeengekomen. De koopprijs is in principe inclusief btw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is aan de verkoper om hoe dan ook 21% af te dragen. Koper en verkoper kunnen niet samen besluiten om 19% af te dragen. Dat is kul.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Koper en verkoper kunnen niet samen besluiten om 19% af te dragen." Inderdaad maar dat is toch ook niet beweerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je stelling klopt niet. Zelfs al spreekt een verkoper met jou 19% af, hij mag bij levering na 1 oktober gewoon 2% extra in rekening brengen. De enige reden waarom hij dat niet zou doen is uit coulance. Voor jou is dat geen excuus om je overeenkomst te ontbinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dekoper spreekt met de verkoper een prijs/vergoeding af en geen btwpercentage. Of de verkoper de juiste btw aangeeft en afdraagt daarop heeft de koper geen zicht en daarvoor draagt hij ook geen verantwoordelijkheid.
Nogmaals, als je een prijs bent overeengekomen dan moet de verkoper voor die prijs leveren ongeacht het geldende btwpercentage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er na 1 oktober afgeleverd wordt moet er hoe dan ook 21% afgedragen worden. De wetgever is daar heel duidelijk in. Je als verkoper daar niet aan houden is een keuze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee niet na 1 oktober maar al vanaf 1 oktober geldt het tarief voor de verkoper van 21 %. Een keuze van de verkoper maar niet van de koper. Die heeft, mits hij een vaste prijs is overeengekomen met de verkoper, niets met de btw-verhoging te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je dan ook de BTW stijging op je telefoon en televisieabonnement niet gaat betalen? Immers, daar heb je niet voor getekend toen je voor een vaste prijs per maand je abonnement tekende. Volgens mij zie je zelf wel in dat er van je verhaal niets klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de algemene voorwaarden kan een leverancier bepalen dat belastingwijzigingen (kunnen) worden doorberekend. Daar heb je dan inderdaad ook voor getekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je reactie kan op twee manieren geïnterpreteerd worden. Namelijk niet alleen dat een leverancier in de Algemene Voorwaarden belastingwijzigingen kan doorberekenen, maar ook dat als het niet in de Algemene Voorwaarden is vermeld de BTW stijging niet van toepassing is. Dat laatste is natuurlijk onjuist. Elke overeenkomst is aan is gebonden aan Wet- en Regelgeving. Dus stel dat ik in mijn Algemene Voorwaarden zet dat de BTW 19% is, dan nog geldt dat de 21% regel vanaf 1 oktober van toepassing is. Bovendien heeft de Wetgever in de Wet op de omzetbelasting 1968 Artikel 52 heel duidelijk gesteld dat de verkoper gewoon 21% BTW in rekening mag brengen. Ongeacht wat er is afgesproken met de eindklant! Met andere woorden... Stel dat ik vandaag een factuur krijg voor een auto die op 1 januari 2013 wordt uitgeleverd, dan moet ik gewoon 21% BTW betalen. Zelfs al staat er in de overeenkomst en op de factuur 19%. Het ligt aan de coulance van de verkoper om het verschil van 2% uit eigen zak te betalen, maar met de aankoop van een nieuwe auto gaat dat al snel om een paar honderd euro verlies aan marge. De meeste dealers kunnen dit verlies momenteel onmogelijk lijden. Daarmee verandert mijn antwoord dus niet wezenlijk anders t.o.v. een paar dagen terug. Jouw stelling "Nogmaals, als je een prijs bent overeengekomen dan moet de verkoper voor die prijs leveren ongeacht het geldende btwpercentage." is echter aantoonbaar onjuist.
Beste Danie,

Op 1 oktober wordt inderdaad de btw verhoogd, van 19% naar 21%. De leverdatum bepaalt hoeveel btw je betaalt. Omdat je auto na 1 oktober geleverd wordt, betaal je 21%.

Meer informatie over de btw-verhoging lees je op onze website.
http://bit.ly/P1X1lj

Pim

Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Factuurdatum is bepalend. niet de leveringsdatum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Webcareteam Belastingdienst?? Sinds wanneer heeft de Belastingdienst een Webcareteam??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belastingdienst dit is een vraag van een particulier, niet van een ondernemer. Een particulier hoeft geen btw af te dragen dus ook niet te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leverdatum is bepalend niet de factuurdatum
je ondertekend geen factuur, maar meer een koop of leveringscontract. de datum van factuur is bepalend voor het BTW bedrag. je kan onder de 2% uitkomen door aan de verkoper te vragen de factuur op 30 september te zetten, en dan afspreken dat je de factuur pas over 4 maanden hoeft te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De werkelijkheid dus het tijdstip van levering is in principe bepalend.
Uitgangspunt voor omzetbelasting ofwel btw is het tijdstip van de prestatie of levering.

Maar met btw heeft Danie als particuliere koper in principe niets te maken. Die moet betalen waartoe hij zich heeft verplicht. Een ondernemer is ook niet verplicht op een factuur btw te vermelden. Wel is hij verplicht btw af te dragen tegen het tarief dat geldt op de dag van levering. Of er btw op zijn verkoopfactuur staat is niet van belang.

Als Danie met de verkoper is overeengekomen dat hij bij voorbeeld voor de auto € 20.000 betaalt en de verkoper heeft geen ontsnappingsclausule bedongen (bij voorbeeld dat de btw op het moment van levering de prijs beïnvloedt), dan is een hogere btw die hij moet afdragen bij levering na 1 oktober voor rekening en risico van de verkoper.

De Belastingdienst beantwoordde de vraag alsof een (beginnend) ondernemer die stelt. Daarvoor en daarop is die afdeling ingesteld blijkens zijn eigen informatie. De overheid is er voor de burgers en mag m.i. geen eenzijdige en onvolledige informatie geven, want daarmee bewijst de overheid de burger een slechte dienst.

Dus als consument hoef je geen btw te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als consument hoef je geen btw te betalen.
deze laatste zin is nieuw voor mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Een ondernemer is ook niet verplicht om een factuur uit reiken (al dan niet met btw), dus dan weet je zelfs niet of de ondernemer het voornemen heeft om btw af te dragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi om te weten dat ik als consument geen BTW hoef te betalen. Ik ga morgen meteen naar de supermarkt om BTW vrij te winkelen! Wow! BTW is een verbruiksbelasting die door consumenten betaald moet worden. Volgens mij is dat toch algemeen bekend. Bij elke aankoop die je in de winkel, in een restaurant of bij welk legitiem bedrijf dan ook doet, betaal je BTW. Of dat nou op de bon staat of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad de consument is niet afdrachtplichtig voor de btw en hoeft terzake niets aan de fiscus af te dragen. Wat als algemeen bekend word verondersteld hoeft niet juist te zijn.
Er zijn ook bedrijven die stunten met een prijsverlaging en daarbij zeggen dat je tijdelijk geen btw betaalt.
Dat gelooft toch geen weldenkend mens?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik reageer hiermee op de stelling "Dus als consument hoef je geen btw te betalen." die onjuist is. De consument moet de op dat moment geldende BTW betalen. De ondernemer moet het op dat moment geldende BTW afdragen. Wellicht een kleine nuance tussen betalen en afdragen, maar wel even goed om te benoemen. Vergeet niet dat Danie na het tekenen van de overeenkomst geen poot meer heeft om op te staan. Als Danie onjuist geinformeerd wordt door ons, dan kost het Danie dus vele honderden euro's omdat de overeenkomst niet ontbonden kan worden en Danie gehouden kan worden aan 2% extra BTW.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook voor particulieren geldt de btw-verhoging van 19% naar 21% per 1 oktober 2012. Als je in januari 2013 de auto geleverd krijgt, betaal je 21% btw, ook als je de factuur vóór 1 oktober betaalt. Als particulier betaal je altijd een totaalprijs inclusief btw. Als je nu een factuur ontvangt met 19% btw, kan het zijn dat je nog een aanvullende factuur ontvangt als gevolg van de btw-verhoging. Anoek
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Informatie van de Belastingdienst: Ingang tariefsverhoging

Om te voorkomen dat ondernemers aanvullende factureren voor het verschil tussen 19% en
21% moeten uitreiken mogen ondernemers voor prestaties die zij verrichten na 30 september
2012 en die onder het 21% tarief vallen reeds voor 1 oktober 2012 btw factureren naar het tarief
van 21%. De ondernemer die de prestatie afneemt mag die 21% conform de regels voor het recht op aftrek in aftrek brengen.