in welk land ligt het belastingdruk het hoogst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Amadea
11 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/belasting/land-hoogste-btw-tarieven.62393
Pieter2011
11 jaar geleden
De BTW is volgens mij iets anders dan de belastingdruk. Toch...?!

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je de belastingen voor de hoogste inkomens bedoelt? Wat dat betreft staat Nederland op de derde plaats met 52%. In Zweden betalen mensen met de hoogste inkomens de meeste belasting: 56,5%.
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Belastingdruk voor de hoogste inkomens is niet in de vraag te lezen. Belastingdruk in het algemeen geeft heel andere antwoorden (percentages)
Pieter2011
11 jaar geleden
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Bij (politieke) discussies over 'de belastingdruk in Nederland' gaat het bijna altijd over 'de sterkste schouders en de zwaarste lasten': de belasting van de hogere inkomens dus. Wanneer je kijkt naar cijfers over de gemiddelde belastingdruk scoort Nederland relatief laag, terwijl uit bovenstaande cijfers blijkt dat mensen met hoge inkomens in ons land wel degelijk zwaar worden belast. Daaruit wordt in elk geval concreet dat:
1. de belastingdruk voor mensen met hoge inkomens zwaar is;
2. midden en lagere inkomens worden gespaard. Als je naar de gemiddelde belastingdruk kijkt, lijkt het alsof je in ons land nauwelijks belasting hoeft te betalen. De realiteit is dat in ons land mensen met lagere en middeninkomens worden gespaard. Voor hen is de belastingdruk in het buitenland veel hoger. Hier worden juist de hogere inkomens extra belast.

Andere antwoorden (1)

Ik heb geen gegevens van de wereld, maar er zijn diverse EU organisaties die dit binnen de EU berekenen.

In 2010 was de belastingdruk het hoogst in Denemarken, met 47,6%. Op de tweede plek stond Zweden met 45,8% en op de derde plek België met 43,9%. Nederland staat op de 8e plek met 38,8%.

De totale belastingdruk is uiteraard een gemiddelde: het gaat om hoeveel procent van elke verdiende euro wordt op een of andere manier als belasting geïnd. Dit kan via de inkomstenbelasting zijn, maar ook diverse accijnzen, BTW, verpakkingsbelasting en wat nog meer.

Zo'n gemiddelde belastingdruk zegt uiteraard niets over de belastingdruk van een individu met een bepaald inkomen.