een vriend uit duitsland wilt mijn zijn motor schenken ter waarde van 15000 euro (duitsland). wat moet ik aan belastingen betalen voor dit geschenk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de beantwoording van deze vraag verwijs ik je graag naar de website van de Douane Belastingdienst. Kijk onder:
Ontvangt u goederen uit het buitenland van particulieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als toevoeging. Op uw vriend zijn de Duitse rechtsregels van toepassing. Als er al sprake is van schenkingsrecht dan zal dat voor rekening komen van de in Duitsland wonende schenker, tenzij u afspraken maakt daarover. Maar het recht moet wel aan de Duitse Fiscus betaald worden. Bij invoer in Nederland bent u als ingezetene verplicht zich aan de hier geldende regels te houden. Eventueel zal u dus moeten nazien of de schenking moet worden aangemeld ivm de heffing van ...etc.

Antwoorden (3)

Het schenkingsrecht is over dat bedrag 30% dus € 4.500.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ron u bent denk ik nog van de oude stempel: schenkingsrecht heet inmiddels schenkbelasting!
En vaak moet degene die ontvangt de belasting betalen.
ronron1212
11 jaar geleden
Ach heet het nu zo maar hij moet nog steeds wel die 30% betalen voor het ontvangen Daar ging de vraag ook over de gene die schenk hoeft niet te betalen logische he dank voor de min maar het klopt wel wat ik schrijf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou die min is echt niet van mij hoor! Want uw antwoord was inderdaad inhoudelijk niet helemaal fout (behoudens vrijstelling). Maar compleet was hij ook niet.
Onze belastingwet gaat uit van de schenker. Het ligt eraan hoe lang die vriend al in Duitsland woont of je in Nederland schenkbelasting moet betalen..
Als je vriend meer dan 10 jaar in Duitsland woont, dan mag Nederland geen schenkbelasting heffen over de waarde van de motor.
Als je vriend vanuit Nederland in Duitsland is gaan wonen en nog geen tien jaar in Duitsland woont, dan moet je in Nederland aan schenkbelasting betalen:
€ 15.000 - € 2.012 (= vrijstelling) x 30% = € 3.896
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is kopen voor een symbolisch bedrag idd het beste. Het gaat niet om geld of onroerend goed, dus het hoeft nergens geregistreerd te worden.
Bij mij heeft de belastingdienst of wie dan ook nog nooit gevraagd wat ik voor een voertuig heb betaald.
Hij kan hem natuurlijk ook gewoon geven, maar nu hoef je er nooit om te liegen: je hebt hem toch gekocht? ;-)

Toegevoegd na 15 minuten:
Aanvulling: waar het wél concequenties voor zou kunnen hebben (puur hypothetisch):
1, Stel dat jij een bijstandsuitkering hebt waarvoor je je eigen vermogen hebt moeten opgeven. Een inspecteur komt langs en ziet jouw motor staan...: Leg maar even uit waarom je dit niet hebt opgegeven, en verkoop het ding maar...
2, Stel jouw vriend heeft een eigen zaak, boekhouder mist ineens 15000 in zijn eigen vermogen...
Misschien zijn er anderen te vinden, maar deze kan ik in elk geval zó bedenken.
Mijn financieel adviseur bevestigt in elk geval dat je (om de door mij bovengenoemde reden) niet te maken hebt met erf-/schenkingsbelasting.