Is de heffingskorting hetzelfde als de vroegere belastingvrije voet en kunnen partners dit nog aan elkaar overdragen?

Als ik het me goed herinner was er vroeger iets dat de belastingvrije voet genaamd was en kon de werkende partner het deel van een niet werkende partner ook opgeven.

Werkt dit tegenwoordig ook nog zo? Maw als een van beide partners over een heel belastingjaar geen inkomen heeft, moet de werkende daar nog iets voor opgeven of moet de niet werkende partner zelf aangifte doen?

11 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

Nee, het is niet hetzelfde.

De belastingvrije voet is een deel van het inkomen dat niet meegerekend wordt voor de inkomstenbelasting. De belastingvrije voet wordt dus vóór de berekening van de inkomstenbelasting toegepast.

Er zijn veel verschillende heffingskortingen, waarbij iedereen recht heeft op de algemene heffingskorting. Mensen die werken hebben ook recht op de arbeidskorting. Zo is er een waslijst aan heffingskortingen.

Heffingskortingen worden toegepast ná het berekenen van de inkomstenbelasting. Dus over het totale inkomen wordt de inkomstenbelasting en premie volksverzekering berekend, en dat wordt vermindert met de heffingskortingen.

Heffingskortingen zijn in beginsel persoonsgebonden, maar bij fiscaal partnerschap is het mogelijk dat een minstverdienende partner die zijn of haar heffingskorting niet geheel gebruikt, toch uitgekeerd krijgt als zijn of haar partner genoeg geld verdient. Deze regeling wordt ook wel de aanrechtsubsidie genoemd. De regeling wordt tot 2024 langzaamaan afgebouwd. In 2012 kan in nog maar 73,33 % uitgekeerd worden, tenzij je kleine kinderen hebt (dan is het 86,67%) of je voor een bepaald jaar geboren bent.

Deze uitbetaling wordt verrekend bij het doen van de belastingaangifte aan het eind van het belastingjaar. Het is ook mogelijk om deze maandelijks uitgekeerd te krijgen door het aanvragen van een voorlopige aanslag.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ter verduidelijking van de vraag in de toelichting:

De algemene heffingskorting wordt uitgekeerd aan de minst-verdienende partner. Fiscaal partners doen vrijwel altijd gezamenlijk aangifte. Er wordt dan automatisch rekening mee gehouden. Doen jullie niet gezamenlijk aangifte, dan moet de minst-verdienende partner zelf aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belastingvrije voet is een verlaging van het belastbare inkomen waarover de inkomstenbelasting en premieheffing volksverzekeringen wordt berekend.
Van het systeem van belastingvrije voet hebben personen met een hoog inkomen meer voordeel dan mensen met een laag inkomen. (want het wordt over het hoogste percentage berekend)
Het systeem bestaat al meer dan 10 jaar niet meer in NL.

Heffingskorting is korting op de belasting nadat deze over het inkomen (zonder een korting als belastingvrije voet) berekend is.
Algemene heffingskorting is onafhankelijk van het inkomen voor allen in dezelfde situatie gelijk. Mensen met een hoger inkomen worden dus niet bevoordeeld.

De niet werkende partner dient om uitbetaling van zijn/haar heffingskorting te vragen aan de Belastingdienst. De te ontvangen korting kan nooit hoger zijn dan de belasting die de partner over dat jaar moet betalen.