Student met twee bijbanen. één bijbaan met loonheffingskorting, andere bijbaan niet. Kan ik loonheffingskortin terugvragen voor die ene bijbaan?

Bij het terugvragen bedoel ik als ik belastingaangifte ga doen in 2013.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Volgens mij is het niet de korting die je moet terug vragen, het is de loonheffing zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. En die krijg je natuurlijk maar één keer per jaar, hoeveel baantjes je ook hebt. Dus heel goed dat je hem niet twee keer hebt laten verrekenen, want dan had je moeten terugbetalen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel ga je ongeveer verdienen in 2012?

Antwoorden (4)

Bij de aangifte hoef je niets terug te vragen.
Je moet gewoon alle gegevens d.m.v. je jaaropgave over de banen invullen, en zij rekenen voor je uit wat je terug krijgt....of bij moet betalen.
11 jaar geleden
Je hebt het over 2 bijbanen. Bedoel je daarmee te zeggen, dat je nog een 3e baan hebt? Als dat niet zo is, is het logisch dat je over de 2e baan geen korting krijgt. Let wel op, dat je de korting krijgt over de best betaalde job.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Korting en aftrekposten gelden voor je totale inkomen van een jaar. Die kan je over over 2 (of meer) bazen verdelen, of in zijn totaal bij 1 baas. (hoogste of laagste loon maakt niet uit) Per saldo maakt het op het eind (bij de verrekening) niet uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Hoezo: die kan je over 2 (of meer) bazen verdelen ???
Er valt niets te verdelen. Loonheffingskorting wordt in principe op 1 baan (met het hoogste inkomen) toegepast. Als er twee keer loonheffingskorting op de 2 banen wordt toegepast moet er meestal worden bijbetaald. Tenzij het inkomen van de 2 banen onder de € 6500 uitkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, in principe bij 1 baas, met het hoogste inkomen. Wat ik bedoel te zeggen, is dat een -eventule- verdeling niet uitmaakt, na verrekening betaal je hetzelfde .
fisbel
11 jaar geleden
Je bedoelt dat het niet uitmaakt waar je de loonheffingskorting laat toepassen? Wat wordt er eventueel over 2 bazen verdeeld t.a.v. de heffingskorting? Ik begrijp echt niet wat je hiermee bedoelt te zeggen. Misschien kan je jvm een voorbeeld geven ter verduidelijking van wat er te verdelen valt tav de heffingskorting? Heffingskortingen zijn immers in principe persoonsgebonden.
Fiscale partners kunnen natuurlijk wel aftrekposten verdelen (of toedelen)onder en aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel de heffingskorting is 5000 euro en je hebt 2 inkomens, bruto 10.000 en 5000 per jaar. Als je aangifte doet, heb je dus 15.000 euro inkomsten, daar gaat dan die 5000 van af, blijft 10.000 over om belasting over te betalen. (afgezien van andere aftrekposten.) Het te betalen bedrag wordt verrekend met wat je al betaald hebt.
Ik verdeel niets over 2 personen, maar over 2 inkomens van 1 persoon. Ik hoop dat het zo duidelijker is.
fisbel
11 jaar geleden
Nu is het duidelijk wat u bedoelde te zeggen met verdelen over twee bazen. Er wordt niet over 2 personen verdeeld. Er wordt ook niet over twee inkomens verdeeld. De inkomens worden gewoon opgeteld en het totaal aan heffingskortingen gaat af van de te betalen belasting.
Je moet straks gewoon invullen wat op de jaaropgave staat.

En je mag maar bij een werkgever tegelijk loonheffingskorting hebben (advies: bij de baan met het hoogste loon).
Computoon