Hoeveel procent van mijn omzet (dienstverlening) moet ik reserveren voor omzetbelasting?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je factureert je omzet toch ook daarop moet je de btw over de dienst apart vermelden deze is 19% dus moet je 19 5 reserveren als het goed is staat dat ook op je balans na het factureren. Te betalen omzetbelasting. Daarnaast mag je de betaalde btw aftrekken.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat is afhankelijk van het soort dienstverlening. Er zijn vier tarieven: 19%, 6%, 0% en vrijgestelde prestaties.

Het standaardtarief is 19%. Alles wat niet onder een ander tarief valt, is dus met 19% belast.

Sommige categorieën dienstverlening vallen onder 6% (bijvoorbeeld kappers en schoenmakers), anderen onder 0% (bijvoorbeeld internationaal personenvervoer), en anderen zijn vrijgesteld van BTW (bijvoorbeeld onderwijs en medische zorg).

Het verschil tussen 0% diensten en vrijgestelde diensten is dat bij vrijgestelde diensten de betaalde BTW (aan andere ondernemingen) niet afgetrokken kan worden als voorbelasting. Bij 0% diensten kan dat wel.

Op de site van de Belastingdienst kan u zien of u onder een afwijkend tarief valt.