als je een volledige wia uitkering krijgt, welk bruto bedrag moet je gebruiken voor huurtoeslag. Er zijn twee bruto bedragen vermeld?

bruto-bedrag incl. vakantietoeslag
bruto-bedrag excl. vakantietoeslag

Er wordt vermeld dat je nettobedrag bekend wordt bij je eerste betaling (daar gaat het mij in dit geval niet om).

Toegevoegd na 2 uur:
als ik een huurtoeslag proefberekening maak bij toeslagen met het brutobedrag incl. vakantiegeld wordt het vakantiegeld apart berekend terwijl dit in het brutobedrag vermeld staat, moet ik vakantiegeld op 0(nul) zetten? of is het terecht dat het apart vermeld staat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik je jaaropgaaf, dat is het handigste.

Het beste antwoord

Het bruto-bedrag inclusief vakantietoeslag. Het gaat over je totale bruto inkomsten, daarbij hoort ook het vakantiegeld.

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat over het bruto jaarinkomen. Je kan dit op meerdere manieren invoeren. Je kan in één keer het totaal invullen. Als je vorig jaar ook een WIA-uitkering kreeg, dan is het totaal op de jaaropgave een goede benadering van het inkomen dit jaar. Je kan ook zelf het maandbedrag per maand, inclusief vakantietoeslag, vermenigvuldigen met het aantal maanden dat je de uitkering krijgt dit jaar.

Mocht de WIA pas recent ingegaan zijn, vergeet dan niet het inkomen van eerder dit jaar erbij te tellen, anders kom je achteraf tot een onaangename verrassing.

Je kan dus ook het programma je jaarinkomen laten berekenen. Je doet dan inderdaad zoals je voorstelt, de berekening van 12 keer het bruto inkomen inclusief vakantiegeld, met een vakantiegeld ingevuld als 0, of 12 keer het bruto inkomen zonder vakantiegeld, en je vult de vakantietoeslag apart in.

Ik raad je aan om zelf eerst even op papier een berekening te maken van wat je jaarinkomen zou moeten zijn. Dan kan je het controleren met wat het aangifteprogramma voor je berekent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben bezig met een inschatting van huurtoeslag in 2013. over 2012 ga ik doen als ik mijn jaaropgave van 2012 heb ivm ziektewet die ik op dit moment nog heb.