Wat is het hoogte belastingpercentage wat Nederland ooit gekend heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor loon, eten, benzine Belasting waarover?

Het beste antwoord

Het hoogste percentage was 72% in de vorige eeuw. In de laatste 25 jaren werden twee belastinghervormingen doorgevoerd: die van de commissie Oort in 1990 en de Wet Inkomstenbelasting 2001.

De Wet IB1964 kende 7 schijven. Het toptarief was 72 procent en daalde in 1990 naar 60 procent. In 1992 betaalde overigens slechts 4% van de belastingplichtigen het percentage van 60%. De rijken profiteerden van deze belastingverlaging (uiteraard) het meest. Ook werd er goede winst gemaakt door aan de overheid geld uit te lenen tegen hoge percentages. Zo sneed het mes aan twee kanten.

Het toptarief van de loon-en inkomstenbelasting daalde in 2001 verder van 60 naar 52 procent. Reden van verlaging percentages was o.a. het voorkomen van belastingvlucht naar het buitenland.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor de antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals bedankt

Andere antwoorden (2)

Ligt er aan welke belasting je bedoelt!
De hoogste BTWn zit er aan te komen, 21%, dit is een nieuw record. Er is al een belasting op onbekaste vergoedingen (ja haha, de WKR) van 80% over hetgeen boven de norm wordt betaald.
Dit lijkt mij wel een record.maar ongetwijfeld zal het in de middeleeuwen ooit nog wel gekker zijn geweest.

Toegevoegd na 1 minuut:
Onbekaste = onbelaste...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als inkomstenbelasting was dat volgens mij 72%, vlak voor de belastingvereenvoudiging van "Oort" in 1990