vakantietoeslag hoe wordt dat belast?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
conform de Wet Inkomstenbelasting

Antwoorden (4)

De belasting van vakantiegeld is een onderdeel van je totaal salaris en wordt daarom ook in de salarisadministratie meegenomen in je totaal inkomen en daarover wordt het belast. Dus de belasting is gelijk aan je salaris. Dat wordt bepaald aan de totaal hoogte van je bruto inkomen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De belasting is gelijk aan je salaris?
Wat bedoel je met die zin?
ronron1212
11 jaar geleden
Je salaris wordt per jaar bepaald inclusief vakantiegeld 13e maand enz hierover wordt de inhouding bepaald.
ronron1212
11 jaar geleden
daarmee komt de uitkering vakantie geld in de hoogste tariefgroep die je moet betalen over je bruto loon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ron, ik kan je over het algemeen wel volgen maar het is zo jammer dat je prima antwoorden geeft maar voor de leek gewoon niet te begrijpen... probeer je iets in te leven in de ander en hoe die jouw tekst leest?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ron, tariefgroepen bestaan al lang niet meer.
Ik denk dat je op de belastingschijven doelt?
Normaal is het tarief dat je aan belasting betaald afhankelijk van je inkomen: een stukje tegen 32 %, een stukje tegen 42 %, misschien zelfs een deel tegen 52 %.
Het vakantiegeld wordt belast alsof het bovenop je jaarinkomen komt. Daarmee wordt het volledige bedrag van je vakantiegeld belast volgens de 'top' van je inkomen.

Toegevoegd na 2 uur:
sorry...betaalt met een 't '
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een werkgever vakantieuitgeld uitbetaalt dan kan hij voor 2 manieren kiezen (NB salarispakket werkt als regel zo, dat het de keuze maakt die het voordeligst is voor de werknemer):

- Toepassen van de tabel voor bijzondere beloningen
Voor bijzondere beloningen zijn er speciale tabellen om de loonbelasting/premie volksverzekeringen te bepalen: de tabellen voor bijzondere beloningen. Die kunnen gebruikt worden voor eenmalige beloningen of beloningen die maar eenmaal per jaar worden toegekend, waaronder het vakantiegeld. Om te weten welk percentage gebruikt moet worden, heeft de werkgever het jaarloon nodig. Dat staat in de zogeheten loonstaat, die de werkgever moet bijhouden.

- De zogeheten voordeelregel toepassen: de bijzondere beloning optellen bij het reguliere tijdvakloon (dus het weekloon of maandloon). Dat mag alleen in het loontijdvak waarin de bijzondere beloning wordt uitbetaald én als de werknemer daardoor minder loonbelasting/premie volksverzekeringen betaalt dan wanneer de tabel voor bijzondere beloningen zou zijn gebruikt.

Ter overweging:
De werknemer met een dienstbetrekking heeft recht op de arbeidskorting. De arbeidskorting is een percentage van het loon tot een maximumbedrag. De arbeidskorting wordt alleen berekend over tijdvakloon (dus weekloon, maandloon) en niet over eenmalige beloningen of beloningen die maar eenmaal worden toegekend.
Over de vakantie-uitkering wordt dus verhoudingsgewijs meer loonheffing ingehouden dan over het gebruikelijke maandloon.

(Eigen bewerking van bron)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LoonheffingsKORTING, wordt over de tijdvakken verdeeld en is daarom niet van toepassing op het vakantiegeld. . http://financieel.infonu.nl/belasting/36302-extra-loonheffing-over-vakantiegeld-en-13e-maand.html De voordeelregel mag toegepast worden maar is geen recht van de werknemer.
Vakantiegeld voor werkenden wordt belast volgens de witte tabel bijzondere beloningen die uitgaat van de hoogte van het loon vorig jaar en als dat niet bekend is van het verwachte jaarloon dit jaar.
Dus van de hoogste belastingschijf die voor jou geldt.

Wel mag de werkgever de vakantietoeslag voor de berekening van de loonheffing bij het maandsalaris tellen. Als de inhouding dan lager zou worden dan wordt de zogenaamde voordeelregel toegepast.

Het komt er op neer dat als het vakantiegeld over het jaar gespreid telkens voor 1/12 bij je maandsalaris wordt uitbetaald dat er dan evenveel loonheffing wordt ingehouden als bij uitbetaling in 1 keer, belast volgens de tabel bijzondere beloningen,