Als je reist met het openbaar vervoer maakt het Kunduz-akkoord dan iets uit vwb. de onkostenvergoeding?

Weliswaar moet je de werkgeversvergoeding van je reiskosten opgeven bij je inkomen, maar aan de andere kant kun je de gemaakte reiskosten voor het openbaar vervoer weer aftrekken. Dus in deze gevallen maakt het weinig uit, toch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Dit is nu juist de situatie die gaat veranderen. Voor het woon-werkverkeer mogen de kosten niet meer onbelast vergoed worden, ook niet voor het openbaar vervoer. De regelingen zouden voor aftrek zouden dus ook gaan dus ook verdwijnen.

In de praktijk betekent dus dat de vergoedingen van de werkgever bruto zullen zijn.

Overigens zijn de plannen er nog niet doorheen. Vandaag las ik dat de behandeling in de tweede kamer uitgesteld is tot na de verkiezingen. Wellicht komt het dus niet meer in het Belastingplan van 2013 terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat nu ook op teletekst Pat.
Nope. Die aftrek gaat dus niet meer op als onze grote leiders hun zin krijgen.
'Bezuinigen' doet men in Den Haag door de lasten voor de burgers te verhogen, niet door minder geld uit te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ vooral door de laatste zin. Wat zij bezuinigen noemen, noem ik vooral lastenverzwaring.
Bezuinigen is minder uitgeven.
Wat mij betreft zijn er heel wat punten waar echt wel bezuinigd kan worden.
Ik ben gek op voetbal, maar 't is van de zotte dat iedereen, ook mensen die niet van voetbal houden, mee moeten betalen om een club overeind te houden of om de politie-inzet te betalen. Een club moet zichzelf kunnen bedruipen en anders ophouden te bestaan (gelijk een echt bedrijf).
Idem voor de kunstensector, als die zichzelf niet overeind kan houden, dan hebben ze geen bestaansrecht (hier maak ik vrienden mee).
Als de plannen worden goedgekeurd zal ook het woon-werkverkeer met openbaar vervoer (ov) worden belast. Maar het is zeker niet zo, dat je gemaakte reiskosten 'zo maar' mag aftrekken op het aangiftebiljet. Het maakt dus wel verschil.

Voor de reisaftrek openbaar vervoer gelden deze regels:

"Betaalt u zelf uw reiskosten? Dan hebt u recht op reisaftrek als u voldoet aan de volgende 3 voorwaarden:
De afstand van een enkele reis van uw woning naar uw werk met het openbaar vervoer is meer dan 10 kilometer.
U reist per week meestal 1 dag of meer naar uw werk. Of u reist op minimaal 40 dagen in een kalenderjaar naar dezelfde werkplek. U mag alleen reizen meetellen die u binnen 24 uur heen en terug maakt.
U hebt een openbaarvervoerverklaring of reisverklaring
U vraagt de openbaarvervoerverklaring aan bij uw vervoerbedrijf. Als u gebruikmaakt van een NS-jaartrajectkaart, een NS-jaarkaart of een OV-jaarkaart, hoeft u geen openbaarvervoerverklaring aan te vragen. De NS verstrekt deze aan de Belastingdienst. Als u geen openbaarvervoerverklaring kunt krijgen omdat u met losse vervoerbewijzen reist of omdat u gebruikmaakt van de OV-chipkaart kan uw werkgever een reisverklaring afgeven. "

Als je werkgever je een volledige of gedeeltelijke reiskostenvergoeding geeft, betaal je de reiskosten niet (volledig) zelf. En dan gelden restricties:

"Bent u in loondienst? En reist u met het openbaar vervoer tussen uw woning en uw werk? Dan mag u onder bepaalde voorwaarden een vast bedrag aftrekken van uw inkomen. U mag niet de werkelijk gemaakte kosten aftrekken. Als u van uw werkgever een vergoeding ontvangt voor uw reiskosten per openbaar vervoer, moet u de vergoeding van dit vaste bedrag aftrekken."

Wel, als het brutobedrag van die vergoeding volgend jaar hetzelfde is als nu, dan houd je netto minder van die reiskostenvergoeding over. Maar dat maakt voor de belastingaangifte niets uit; je moet blijven rekenen met het bedrag dat de werkgever heeft gegeven, dat is namelijk de vergoeding.
Computoon
11 jaar geleden
Werkgevers die hun werknemers reiskosten willen blijven vergoeden of moeten vergoeden vanwege gemaakte contractuele afspraken, kunnen er voor kiezen om de reiskosten netto te blijven uitbetalen en de belastingen voor hun rekening te nemen. Dit geldt ook voor de reiskostenvergoeding aan treinreizigers.

Inmiddels is duidelijk dat de meeste van de 5 partijen van het Kunduz-akkoord verzachtingen of aanpassingen willen aanbrengen. Bijvoorbeeld door treinreizigers buiten deze maatregel te houden.

Het zal ook van de verkiezingsuitslag afhangen of het schrappen van de onbelaste reiskostenvergoeding doorgaat en zo ja in welke vorm. Opname van de nieuwe maatregel in belastingplan 2013 lijkt onwaarschijnlijk en speculeren hoe belastingplan 2014 er uit zal gaan zien is wel heel prematuur.

ALS de reiskostenaftrek openbaar vervoer in de aangifte gehandhaafd zou blijven maakt het in principe weinig verschil of de reiskostenvergoeding belast wordt of niet. Reisaftrek openbaar vervoer is immers alleen van toepassing als de aftrek (forfaitair bedrag gerelateerd aan reiskilometers en aantal dagen waarop wordt gereisd) de vergoeding van de werkgever overstijgt.

Conclusie kan zijn: deze vraag en alle gegeven antwoorden zijn in dit stadium nogal zinloos.
fisbel
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Je schrijft:
"Werkgevers die hun werknemers reiskosten willen blijven vergoeden of moeten vergoeden vanwege gemaakte contractuele afspraken, kunnen er voor kiezen om de reiskosten netto te blijven uitbetalen en de belastingen voor hun rekening te nemen. Dit geldt ook voor de reiskostenvergoeding aan treinreizigers. " Dat kunnen ze, maar die optie is in veel arbeidsovereenkomsten al afgevangen. (Heel verstandig, vanuit werkgeversoogpunt. Anders zou iedere maatregel van de overheid ertoe leiden dat de werknemers extra loon gaan vragen om zo netto hetzelfde over te houden als men eertijds had.) Verder schrijf je:
"ALS de reiskostenaftrek openbaar vervoer in de aangifte gehandhaafd zou blijven maakt het in principe weinig verschil of de reiskostenvergoeding belast wordt of niet. Reisaftrek openbaar vervoer is immers alleen van toepassing als de aftrek (forfaitair bedrag gerelateerd aan reiskilometers en aantal dagen waarop wordt gereisd) de vergoeding van de werkgever overstijgt. " Dat maakt juist wel verschil.
Even de situatie met volledig fictieve bedragen:
Nu: Werknemer ontvangt van werkgever reiskostenvergoeding bruto=netto 1000
Werkgever heeft volgens reisaftrek recht op 1500
Per saldo in aftrek te brengen als reiskostenaftrek:
(1500 -/- 1000) = 500
Deze wn heeft dus ontvangen: 1000 + het belastingvoordeel uit de reiskostenaftrek. Straks (als alles wanneer dan ook doorgaat)
Werknemer ontvangt van werkgever reiskostenvergoeding bruto 1000 (stel dat dit netto maar 800 is)
Werkgever heeft volgens reisaftrek recht op 1500
Per saldo in aftrek te brengen als reiskostenaftrek:
(1500 -/- 1000) = 500 (Want je moet uiteraard blijven rekenen met het brutobedrag) Deze wn heeft dus ontvangen: 800 + het belastingvoordeel uit de reiskostenaftrek. En dat is toch minder.
fisbel
11 jaar geleden
Ik vind het goed uitgelegd m.b.v. het voorbeeld. Alsnog een plus voor je antwoord.
Nee, dat maakt niets uit, want dit wetsvoorstel gaat niet door. Het wordt op zijn eerst na de verkiezingen besproken en niemand kan voorspellen of - en in welke vorm - dit (onzalige) plan dan nog doorgaat.