Werkkamer aftrekken van de belastingen?

Ik wil graag weten of je de (intrichting) werkkamer thuis kan af trekken van de belastingen, als je 1 dag thuiswerkt en 4 dagen in de week op kantoor.

Er wordt hier vanuit gegaan dat ik eigen ondernemer ben...dat ben ik dus niet.

Daarnaast had ik begrepen dat er onlangs wijziging is geweest om het thuiswerken te stimuleren en dat er nu WEL een deel aftrekbaar is, alleen ik kan er niks over vinden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (8)

Ja voor die ene dag, maar let wel op er kan, nadat je hiermee stopt een verrekening worden gedaan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor 1/5 kan je dat als het goed is aftrekken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is mogelijk, echter alleen als het een zelfstandig deel van de woning betreft, die ook als zodanig verhuurd zou kunnen worden, er moet een eigen opgang aanwezig zijn.
Op www.belastingdienst.nl staat een tabel (tabel 12 werkruimte thuis) waarin je kunt berekenen wat je als kosten op kunt nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij gaan jullie ervan uit dat deze gebruiker zelfstandig ondernemer is. Is hij dat niet, en gaat hij gewoon voor z'n baas 1 dag per week thuis werken, dan zijn die kosten niet aftrekbaar!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou zeggen, ga eens met je baas praten. Aan het thuis werken zitten ook voordelen voor je baas zoals geen reiskosten, je drinkt zijn koffie niet op, m.a.w. je bespaart op de kantoorkosten. Als thuiswerken beleid is van je baas zal hij ook wel nagedacht hebben over de besparingen/kosten die dit met zich meebrengt.

Prettige wedstrijd!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor als je wel in loondienst bent het volgende.
Je werkgever mag 1 keer een uitkering doen van 1800 euro ! voor inrichting van een thuiswerkplek.
ditmag hij 1 keer per 4 jaar doen.
Let wel er moet dan aan te tonen zijn dat je thuis een werkplek nodig hebt !!
Zie pagina 75 linker kolom 2e gedeelte van de kluwer belastinggids die je via onderstaande kunt bekijken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je in loondienst bent, mag je niets aftrekken in je inkomstenbelasting. Je werkgever kan wel bepaalde belastingvrije vergoedingen geven. De wetgever houdt echter de gedachte aan: als je werkgever het niet vergoed, dan hoeven wij er ook niet aan mee te betalen.