BTW berekenen of niet? Ik heb een eigen website en nu wil iemand mij betalen als ik een promotie artikel over hen plaats.

Dit bedrijf zit in Engeland en vraagt om een factuur. Ik heb een baan via een Uitzendbureau en wil alle inkomsten uit de website opgeven als bijverdiensten. Het gaat om een aantal tientjes per maand. Moet ik nu btw berekenen op die factuur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien je geen (of nog niet helemaal en je blijft op jaarbasis onder zeg de 2 duizend euro btw ) gewoon rekenen , je kunt aan het eind vh jaar altijd nog indien je boven de vrijstelling uitkomt gaan bet: Het precieze vrijstelling 's bedrag wel even opzoeken . Hou het simpel . Succes .

Het beste antwoord

Waarschuwing: dit wordt een complex verhaal. Zie het als een overzicht van zaken waar je rekening mee zou moeten houden, en beslis zelf of je je er verder in wilt verdiepen of dat je het BTW-verhaal laat voor wat het is.

Ik begrijp uit het verhaal dat je nu geen ondernemer voor de omzetbelasting bent. Je hebt dus geen BTW-nummer.

Je moet dus even bepalen of je voor deze activiteit ondernemer voor de omzetbelasting zou zijn. Er zijn een aantal criteria (zie bron 1), maar de belangrijkste is de vraag of de activiteiten regelmatig zijn. Ik haal uit het verhaal niet of daar nou sprake van is. Krijg je een eenmalige betaling? Of gaat je klant je maandelijks betalen? Bij dat laatste kom je dus al snel in de buurt van ondernemerschap voor de BTW.

Let wel: je gaat dus niet zomaar BTW op de factuur zetten. Dat doe je pas als je BTW-plichtig bent, en als je een BTW-nummer aangevraagd hebt.

Het hele verhaal wordt nog iets complexer vanwege de Europese regels met betrekking tot BTW. Daarbij is namelijk de hoofdregel dat als twee BTW-plichtigen een overeenkomst hebben, dat de afnemer dan de BTW regelt. Nu kan het zijn dat jouw prestatie onder een uitzondering valt (dus dat de BTW toch in Nederland gerekend wordt), maar dat moet je uitzoeken.

Dus het stappenplan:
1) ga na of je BTW-plichtig zou zijn/worden. Is het antwoord nee dan is het simpel en stuur je een factuur zonder BTW.
2) overweeg of de administratieve rompslomp je het waard is voor een paar tientjes per maand. Je moet immers wel een uitgebreide administratie gaan bijhouden en BTW-aangiften gaan doen
3) Vraag een BTW-nummer aan
4) Lees je in over de regels over intracommunautaire prestaties en het verleggen van BTW. Probeer uit te zoeken of je onder de uitzondering van 'electronische diensten' of 'reclame' zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmmm denk dat ik inderdaad die rompslomp nog niet wil op dit moment. Ik begrijp uit je antwoord dat wanneer het een klant/persoon uit Nederland betreft ik dus geen BTW vermeld want ik heb geen BWT nr. Denk inderdaad dat het goed is dat ik de Belastingdienst ga bellen en één en ander eens goed uitvraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat in de eerste plaats om de basale vraag of je ondernemer bent voor de BTW. Als je dat bent, dan krijg je te maken met de BTW. Vanwege de aard van de diensten die je levert lijkt me dat verder onafhankelijk van waar je klanten zijn. Het doel van de regels voor het BTW-ondernemersschap is te voorkomen dat er een ongelijkheid ontstaat tussen bedrijven die altijd BTW moeten rekenen en tussen 'freelancers' die er onderuit komen (en zo een concurrentievoordeel krijgen). Daarom is de definitie voor BTW-ondernemersschap kort gezegd: lever je met regelmaat diensten waar anderen ook BTW moeten rekenen, dan ben je ondernemer voor de omzetbelasting. De basale vraag nu is of de diensten die jij gaat leveren nu te kenmerken valt als 'regelmatig'. Dat wil zeggen, ga jij nu eenmalig een artikel schrijven en krijg je daar een aantal maanden een x-bedrag voor, dan lijkt het me niet regelmatig. Evenmin is het regelmatig als jij nu voor deze opdrachtgever iets schrijft, en in oktober voor een ander, en in december nog een klein klusje. Maar ga je iedere maand een artikel schrijven voor deze opdrachtgever... ik weet het niet. Je komt dan in een soort grijs gebied, waar iedereen wel van zou zeggen dat het voor die paar tientjes per maand toch niet uit zou hoeven maken, maar waarbij de formele regels toch iets anders vragen. Mijn advies zou zijn: als je nu geen BTW-nummer hebt, zet je geen BTW op de factuur. Je hoeft nu ook niet direct aan ondernemersschap voor de BTW te denken, maar wees wel bij iedere opdracht die je krijgt kritisch. Zodra de verdiensten omhoog gaan (en de inzet voor de Belastingdienst hoger wordt), lijkt het steeds meer op ondernemerschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaf mij inzicht in wat ik eigenlijk al wist. Eerst goed laten informeren voordat ik er zo maar induik.

Andere antwoorden (2)

Zakendoen buiten de EU

Lees voor
Als u zakendoet buiten de EU, hebt u te maken met de btw-regels in ons land en de regels in het andere land. Op de vraag waar u aan moet voldoen buiten de EU, hebben we geen eenduidig antwoord. Dat verschilt per land en u moet zelf nagaan aan welke regels u moet voldoen. Controleer ook waar u btw-aangifte moet doen als u zakendoet met niet-EU-landen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/

Toegevoegd na 2 minuten:
Ergens anders las ik:

-Ondernemers + Particulieren in NL: ALTIJD 19% BTW belasten
-Ondernemer binnen de EU (buiten NL) : GEEN BTW rekenen (moet
DAAR belast worden)
-Particulier binnen de EU (buiten NL):  WEL 19 % BTW rekenen
-Ondernemer BUITEN de EU: GEEN BTW belasten
(goederen: komt dan WEL op de intracommunataire leveringen
  aangifte; moet met een geldig BTW nummer zijn).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"-Ondernemer binnen de EU (buiten NL) : GEEN BTW rekenen (moet
DAAR belast worden)
-Particulier binnen de EU (buiten NL): WEL 19 % BTW rekenen
-Ondernemer BUITEN de EU: GEEN BTW belasten
(goederen: komt dan WEL op de intracommunataire leveringen
aangifte; moet met een geldig BTW nummer zijn)." Dat is allemaal niet van toepassing, en kan dus geschrapt worden uit je antwoord :).
Omdat je een particulier bent hoef je geen btw af te dragen, en mag je dus ook geen btw vragen. Vermeld dit echter op je factuur.