Wat zijn mijn financiële consequenties als mijn neefje van 18 tijdelijk bij mij komt inwonen in verband met zijn studie?

Ik ben in het bezit van een koopwoning en woon nu alleen. Ik vraag geen huur cg vergoeding voor de inwoning.

Toegevoegd na 54 minuten:
En heeft het invloed op de op mijn inkomstenbelasting. Naar mijn idee niet; ik heb dan nl geen extra inkomsten,
maar zeker weet ik het niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Tot € 4410 huur is belastingvrij (kamerverhuurvrijstelling) Zie mijn reactie hierboven.

Voor de gemeentelijke belastingen zult u afhankelijk van gemeente een € 100 meer gaan betalen. Zie mijn reactie hierboven.

Ietwat muggenzifterig: u vraagt geen huur. Dat staat u uiteraard vrij. Stel een gemiddelde kamerhuur op toch wel € 250 per maand. U schenkt uw neef nu feitelijk € 3000 per jaar. Dat is circa € 1000 boven het schenkvrij bedrag per jaar. Te betalen schenkbelasting hierover is € 300 (30%)

Natuurlijk muggenzifterig en ook geen enkele belastingambtenaar die u zou corrigeren op uw royaal gebaar naar uw neef toe. Toch helemaal niet zo gek om een kleine bijdrage bijvoorbeeld € 100 per maand te vragen, ook gezien de verhoging van de gemeentelijke belastingen. Tevens zal uw neefje waarschijnlijk ook meer studiefinanciering ontvangen, omdat hij een beurs krijgt voor uitwonenden.

Tip: stelt u een (eenvoudig) huurcontract op. Zo weet u zeker dat u voor de toeslagen niet als (verplichte) zorgtoeslagpartners wordt gezien met gezamenlijke huishouding. Hierin opgenomen o.a. de betaalde huur.
fisbel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het goed is en je kunt aantonen dat het geheel gratis is heeft dit normaal geen consequenties, het beste is dat je gewoon even de belastingdienst belt die helpen je gewoon verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of er nu wel of geen geld betaald wordt, je zult wel een hogere aanslag krijgen voor gemeentelijke belastingen en afvalstoffenheffing. Dit kan je al snel enkele honderden euro's per jaar kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Enkele honderden is zwaar overdreven.
Ik heb het even opgezocht voor Amsterdam:
Afvalstoffenheffing: 1-persoonshuishouding wordt meerpersoonshuishouding. Verschil €77,88
Waterschapslasten: geen verschil. Zullen we het maar op € 100 verschil houden?