De Dienst Uitvoering Onderwijs, DUO (voorheen IB-groep) heeft een maximaal bedrag vastgesteld dat een student jaarlijks mag verdienen. In 2011 mag een student €13.215,83 (in 2010 was dit ook €13.215,83) bijverdienen zonder dat het gevolgen heeft voor studiefinanciering en OV-studentenkaart. Als je meer bijverdient per jaar, zet dan – tijdelijk – je OV-studentenkaart en studiefinanciering stop om een boete te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bijverdiengrens studiefinanciering is voor 2012 €13.362,53
Maar voor de loonbelasting / inkomstenbelasting moet je in principe al vanaf de eerste euro belasting betalen. wel geldt de algemene heffingskorting (en de arbeidskorting) Hierdoor is over globaal de eerste € 6500 inkomsten geen belasting verschuldigd. Als er toch belasting is betaald kan je die terugvragen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Misschien kom je in aanmerking voor de scholieren / studentenregeling. Er wordt dan geen of minder loonbelasting ingehouden op je loon. Zie de bron.
fisbel
12 jaar geleden
Ik zal even de berekening van vorig jaar uit de kast halen en updaten met de nieuwe cijfers.

Je krijgt een algemene heffingskorting van €2033. Deze korting valt in de eerste schijf van 33%. Dat betekent dat de eerste €6160,61 vrij is [2033 / 0,33]. Maar bij inkomsten uit arbeid is er ook nog recht op arbeidskorting. Deze is voor de eerste €9296 een 1,723%. Dat betekent dat de totale vrijstelling dus €6268,62 [€6160,61 / 0,98277].

Dus het totale bruto inkomen dat onbelast is, mits er geen bijzondere aftrekposten of heffingskortingen zijn, is €6268,62.

Overigens snap ik nooit helemaal waarom mensen nou zo gefixeerd zijn op het 'belastingvrije' deel. Voor elke euro boven de vrijstelling betaal je tot een totaal van €18.628 slechts 33%. Maar dankzij de heffingskortingen is het belastingtarief bij een inkomen van zo'n €12.000 slechts rond de 15%.

Met andere woorden: staar je niet blind op een euro meer of minder, tenzij je bij de huurtoeslaggrens in de buurt komt.

Toegevoegd na 1 uur:
Let op: de berekening hierboven is incorrect. Fisbel heeft dit in de reacties hieronder aangestipt. Een correcte berekening staat in die reacties daaronder.

De grens is ongeveer €6479. Dat is in de praktijk nog iets meer zijn vanwege de aanslaggrens en het afronden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Het is een mooie rekensom die helaas niet klopt.
De door mij genoemde € 6500 is wel het juiste bedrag, zelfs nog iets hoger als de vrijstellingsgrens 2012 van € 45 te betalen wordt meegenomen (wordt nihil) Berekening te betalen belasting over € 6500 inkomen:
33,1% van € 6500 is € 2150 (afronding naar beneden met anderhalve euro volgens VA 2012) Algemene heffingskorting: € 2033 / Arbeidskorting: € 113
Te betalen: € 2150 - € 2033 - € 113 = € 4 (nihil) Bron: VA 2012
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant! Ik heb inderdaad per abuis de tabel van 2011 gepakt met het tarief van 33%. Dat moet inderdaad 33,1% zijn. Ik heb nog eens pen en papier erbij gepakt en ik ben er achter. Ik heb een logische fout gemaakt bij het bepalen van de effecten van de arbeidskorting. Deze had ik moeten corrigeren ten opzichte van het tarief van de schijf van de inkomstenbelasting. De netto arbeidskorting gaat immers van de te betalen belasting af. Een (hopelijk) correcte vergelijking voor het bepalen van de te betalen belasting voor onder de €9296 is de volgende. Neem x is het bruto inkomen belastbaar voor de inkomstenbelasting. x * 0,331 is de belasting in de eerste schijf
x * 0,01723 is de arbeidskorting
2033 is de algemene heffingskorting De vergelijking is dan:
x * 0,331 - x * 0,01723 - 2033 = af te dragen loonheffingen Waarbij x < 9296 Als de af te dragen loonheffingen 0 is, dan kan je de vergelijking oplossen en dan is x =6479,27. Met op- en afronden kom je dan op de 6500. Ik zal volgende keer eens nadenken over de vrijstellingsgrens. Dank voor het scherphouden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje voor je uitleg er om heen. Ik geef vaak aan: ergens tussen de 6000-6500 dus wat dat betreft zit je goed maar jou aanvulling over het niet blindstaren doet het 'm!
Als je met bijverdienen verdienen bedoelt, dan mag je - mits het je enige inkomen is - per maand € 544,49 aan looninkomsten hebben, voordat er loonbelasting wordt ingehouden.
Zie de witte maandtabel (dus voor looninkomsten) 2012.

Toegevoegd na 1 minuut:
De andere 3 antwoorden gaan over studiefinanciering en/of inkomstenbelasting. Dat wordt niet gevraagd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Het antwoord van Ling1980 betreft studiefinanciering. Goede informatie maar geen antwoord op de vraag van lorre2. Antwoorden fisbel + nielx betreffen toch echt de loonbelasting (inkomstenbelasting) waarom werd gevraagd door vragensteller lorre2. Mijn openingszin in het antwoord was een correctie tav bijverdiengrens studiefinanciering (2012)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat toch echt over loonbelasting en niet over inkomstenbelasting.