Hoevaak betaal je eigenlijk belasting over je vermogen?

als je een vermogen van paar ton hebt. Moet je hier jaar in jaar uit belasting over betalen, of is het een eenmalig iets wat je betaald.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (4)

Elk jaar. De feitelijke vermogensbelasting is dan wel meer dan 10 jaar geleden afgeschaft, maar ze gaan er van uit dat je 4% verdient met je vermogen. Daar betaal je 30% van. De vrijstelling ligt rond de 20.000 euro, afhankelijk van je situatie.
12 jaar geleden
Elk jaar, ja. Bij elke belastingaangifte geef je op hoeveel vermogen in box 3 je hebt, en elk jaar zal dit meegenomen worden in je aanslag.

Toegevoegd na 2 minuten:
Citaat, zie bron:

In Nederland werd tot en met 2000 een vermogensbelasting geheven van 0,7% van het vermogen op 1 januari van elk jaar na aftrek van de schulden en het vrijgestelde deel.

Per 1 januari 2001 is de Wet op de Vermogensbelasting 1964 ingetrokken en vervangen door de vermogensrendementsheffing in box 3 van de Wet inkomstenbelasting 2001. Daarbij wordt door de belastingdienst over het vermogen in box 3 een rendement van 4% verondersteld en dit wordt belast dit tegen 30%. Uiteindelijk wordt dus 1,2% (30% van 4%) geheven over het vermogen.

Dit is meer dan de oude vermogensbelasting, maar daar staat tegenover dat de inkomsten uit vermogen niet verder belast worden. Voor spaarders met hoge inkomsten, die voorheen 60% inkomstenbelasting betaalden over de ontvangen rente en andere rendementen, is het tarief bij een effectief rendement van 4% dus gedaald van 3,1% naar 1,2%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Spaarbaak neemt de informatie van Wikipedia over.
Het wil mij maar niet lukken een verklaring / berekening te vinden voor die 3,1% te betalen belasting over vermogen. Wikipedia wordt streng gecontroleerd door gebruikers / lezers, dus ik neem aan dat dit percentage van 3,1% juist is. Wie van de deskundigen helpt. Ik zou denken: 60% inkomstenbelasting over 4% is 2,4% (......)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mijn herinnering was de vermogensbelasting 0,8 en niet 0,7 % van het vermogen. Dus van elke 1.000 gulden vermogen boven een zekere grens betaalde je acht gulden. Daarnaast werden de belastbare vermogensinkomsten (met een dividend- en een rentevrijstelling van 1.000 gulden per persoon per jaar) toegevoegd aan het belastbare jaarinkomen dus tot 60% belast. Bij een groter vermogen dat (in theorie) 4% opleverde, kon je dus 3,2 % moeten betalen, bestaande uit 60% van 4% (is 2,4%) en 0, 8% vermogensbelasting.
Hiermede kan m.i. het raadselachtige 3,1% verklaard worden (2,4% +0,7%)
Je bent ieder jaar de klos. Maar eigenlijk betaal je geen belasting over je vermogen, maar over het rendement van je vermogen. Omdat het voor de fiscus onmogelijk is om voor iedereen apart vast te stellen, hoeveel winst hij op zijn aandelen heeft gemaakt, of hoeveel rente hij heeft ontvangen, wordt er een fictief rendement gehanteerd en dat is 4%. Daar betaal je 30% belasting over, en dat is omgerekend dus 1,2%. Uitgezonderd een vrij bedrag, betaal je dus over iedere 1000 Euro, iedere jaar 12 Euro aan belasting.

Dat is heel vervelend voor mensen die verlies hebben geleden op hun aandelen (niet ongebruikelijk de laatste tijd), en voor spaarders is dat ook niet zo leuk. Met die lage rentes van tegenwoordig, en rekening houdend met de inflatie, is dat voor spaarders ook geen pretje.

Er is dan ook veel kritiek op dat fictieve rendement van 4%, maar zodra de rente flink gaat stijgen, of de beurzen omhoog schieten, verstomt die kritiek. Want als je 10% winst op je aandelen haalt in een jaar, blijft de fiscus toch van 4% uitgaan.

Meer lezen? Klik hier:
http://www.geldwebgids.nl/overgids/65_vermogensrendementsheffing.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je betaalt daar elk jaar opnieuw over. Volgens box 3 betaal je 30% belasting over een fictief rendement van 4% over je vermogen. Het is een fictief rendement en je kan daar niets tegen in brengen, de belasting luistert niet naar je als je rendement 0% of zelfs negatief is en ook al kun je dat bewijzen. Op deze manier heeft de overheid wel voor een mooi eenvoudig systeem gezorgd maar ook voor een vaste inkomstenbron voor zichzelf. Er geldt een bepaalde vrijstelling. Voor 2011 geldt een vrijstelling van € 20.785,-- voor ongehuwden en € 41.570,-- voor fiscale partners. Over dat vermogen betaal je dus geen belasting en over wat je meer hebt dan zulke bedragen wel. Er gelden uiteraard uitzonderingen. Als je een boot of een auto gekocht hebt en die voor jezelf gebruikt dan hoef je de waarde ervan niet bij te tellen in box 3. Verhuur je je boot of je auto dan moet je de waarde ervan bijtellen in box 3 maar het inkomen wat je er van hebt wordt niet belast.